M/S SVEA.

Byggd 1966 av Ab Lindholmens Varv, Göteborg.

Varvsnummer. 1096.

Dimensioner. 141,20 x 20,90 x 5,34 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 7883/ 3288/ 2510.

Efter omklassning. GT/ NT/ DWT. 12394/ 4901/ 1950.

Maskineri. Fyra Pielstick-Lindholmen 6PC2-2L400 dieslar.

Effekt. 7415 kW.

Knop 18,0.

Passagerare. 670.

Efter omklassning. 1532.

Hyttplatser. 670.

Efter ombyggnad. 583.

Bilar. 100.

Efter ombyggnad. 285.

RN. 10732.

IMO. 6608098.

Systerfartyg. SAGA. PATRICIA.

1966 03 03. Sjösatt.

Levererades 27 oktober 1966 till Stockholms Rederi Ab Svea, Stockholm.

1966 10 27. Avgick Göteborg mot Stockholm.

1966 10 30. Gjorde en uppvisningstur runt Stockholms skärgård.

1966 11 10. Insatt mellan Göteborg - Hull.

1968 03. Såld till Rederi Ab Svenska Lloyd, Göteborg för övertagande 1969.

1969 01 07. Övertagen och ombyggd vid Burmeister & Wain, Köpenhamn, Danmark.

1969 04. Omdöpt till HISPANIA

1969 04. Insatt mellan Southampton - Bilbao.

1970 11 26. Insatt på linjen Göteborg - Tilbury/London.

1972 01 27. Omdöpt till SAGA.

1972 12 29. Kolliderade SAGA med lastfartyget SAGOLAND i Nordsjön.

1977 09 02. Läggs trafiken mellan Göteborg - Tilbury/London ner. SAGA läggs upp ironiskt nog vid Lindholmens varv, numera nedlagt, bredvid syster PATRICIA.

1978 03. Såld till Minoan Lines Shipping SA, Heraklion, Grekland,

1978 04 06. Omdöpt till KNOSSOS.

1978. Insatt mellan Pireus - Heraklion.

1980 09 16. Fick fartyget maskinbrand när hon låg i Pireus, Grekland.

1988. Insatt mellan Pireus - Chania.

1995 10. Läggs trafiken ner mellan Pireus - Chania.

1996 03. Insatt mellan Patras - Igoumenitsa - Korfu - Ancona.

1997. Insatt mellan Igoumenitsa - Korfu - Ancona. (Korfu under sommaren)

1998 02. Såld till Ferro Ferryboat & RoRo Transport Co, Belize City, Belize. Omdöpt till CAPTAIN ZAMAN II

1998. Insatt mellan Istanbul - Odessa.

1998 08. Insatt mellan Brindisi - Igoumenitsa.

2000. Överförd till det Turkisk flagg, hemmahamn Istanbul.

2001 06 16 - 2001 09 21. Utchartrad till COMANAV. Insatt mellan Nador - Seté.

2002 06 - 2002 10. Utchartrad till COMANAV. Insatt mellan Nador - Seté.

2002 10 07. Ankom Tuzla, Turkiet.

2003 01 17. Såld till Blue Line International Inc, Panama. Omdöpt till ANCONA.

2003 04 01. Insatt mellan Ancona - Split.

2010 09. tagen ur trafik och upplagd i Split.

2010 10 09. Avgick Split mot Bijela.

2010 10. Såld till Indiska upphuggare. Men på grund av fallande skrotpriser, så köpte inte den Indiska skrotfirman fartyget. Dock efter omförhandling av priset, så såldes fartyget till Indiska upphuggare.

2010 11. Avgick Kroatien mot Alang, Indien.

2011 01 12. Kördes upp på stranden i Alang, Indien.

M/S SVEA.

  Inredning. 

M/S SVEA.

 

M/S HISPANIA.

Inredning.

M/S SAGA.

M/S KNOSSOS.

      

M/S CAPTAIN ZAMAN II.

M/S ANCONA.

M/S ANCONA.

 Inredning 1. Inredning 2.

Tillbaka till Rederi Ab Svea.

Tillbaka till Svenska Lloyd.

Tillbaka till Minoan Line.

Tillbaka till Comanav.

Tillbaka till SEM Maritime.