M/S PATRICIA.

Byggd 1967 av Ab Lindholmen varv, Göteborg, Sverige.

Varvsnummer. 1095.

Dimensioner. 140,80 x 20,80 x 5,33 m.

Efter ombyggnad. 141,20 x 22,50 x 5,50 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 8896/ 4071/ 2550.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 14139/ 4933/ 1490.

Maskineri. Fyra Pielstick-Lindholmen 6PC2-2L400 dieslar.

Effekt. 7415 kW.

Knop 18,0.

Passagerare. 748.

Efter ombyggnad. 1300.

Hyttplatser 748.

Efter ombyggnad. 946

Bilar. 175.

Efter ombyggnad. 275.

Lastmeter. 150.

Efter ombyggnad. 520.

RN. 10807.

IMO. 6620773.

Systerfartyg. SAGA. SVEA.

1966 09 29. Sjösatt.

Levererades 15 mars 1967 till Rederi Ab Svenska Lloyd, Göteborg.

1967 04 05 - 1977 08 30. Insatt i trafik mellan Southampton - Bilbao.

1977 09 01. Upplagd i Göteborg vid Lindholmens Varv bredvid systern SAGA.

1978 09 01. Såld till Stena Line Ab, Göteborg. Omdöpt till STENA OCEANICA.

1978 10 30. Avgick mot Smith's Dock, Co Ltd, Tyneside (Nära Newcastle).

1978 10 31. Ankom varvet där ombyggnaden påbörjades. Fartyget skars itu och höjdes med 1,15 meter för att få höjd på bildäcket. Dessutom byggdes däckshuset ut föröver och salongsdäcket akteröver, där byggdes nya hytter.

1979 02 27. Avgick Tyne mot Göteborg via Frederikshavn och Oslo. Man passade på att prova lägena i Frederikshavn och Oslo.

1979 03. Vid Götaverken, Göteborg så arbetades med det nya bildäcket, bland annat så monterades "kindpåsarna", så man kunde köra runt casingen förut.

1979 04. Omdöpt till STENA SAGA.

1979 05 28. Insatt i trafik mellan Oslo - Frederikshavn.

1983 08. Registrerad för Stena Ab, Göteborg.

1988 05. Utchartrad till Lion Ferry Ab. Omdöpt till LION QUEEN.

1988 05 17. Tas fartyget ut trafik och går till Verft Nobiskrug, Rendsburg för ombyggnad.

1988 06 09. Insatt mellan Halmstad - Grenå.

1988 08. Insatt mellan Helsingborg - Grenå.

1989 10 30. Läggs linjen mellan Helsingborg - Grenå ner. Insatt mellan Halmstad - Grenå under ordinarie färjors varvsöversyn.

1989 11 23. Ankommer Werft Nobiskrug, Rendsburg, Tyskland för ombyggnad.

1990 03 14.  Omdöpt till CROWN PRINCESS VICTORIA.

1990 03 14. Avgick från Rendsburg mot Victoria, Kanada via Las Palmas och Panama Kanalen.

1990 04 13. Ankom Victoria, Kanada.

1990 05. Registrerad för Stena Line of Canada Ltd, Victoria, BC, Kanada.

1990 05 04. Uppvisningstur mellan Victoria, Kanada - Seattle, USA.

1990 05 05 - 1990 10 17. Insatt mellan Victoria, Kanada - Seattle, USA.

1990 10 17. Tas fartyget ur trafik och läggs upp. Bland annat på grund av att man förlorat Amerikanska spelrättigheter för fartyget när det befann sig på Amerikanskt vatten (ca 80 % av resan).

1990 10 18. Överförd till Stena Crown Princess Ltd, Nassau, Bahamas. Omdöpt till CROWN PRINCESS.

1990 12. Utchartrad till Starlite Cruises, Pireus, Grekland. Omdöpt till PACIFIC STAR.

1990 12 23. Insatt som Casino fartyg mellan San Diego - Ensenada, Mexico.

1993 06. Utchartrad till Sun Fiesta Cruises, Omdöpt till SUN FIESTA.

1993 06. Insatt som Casinofartyg mellan Port Everglades - Freeport.

1993. Avgick mot Pireus för ombyggnad.

1994 02. Överförd till Stena Ab, Göteborg.

1994 03 04. Ankommer Öresundsvarvet i Landskrona för allmän uppfräschning.

1994 03 10. Utchartrad till Lion Ferry Ab, Omdöpt till LION QUEEN. Hemmahamn Göteborg.

1994 04 01. Insatt mellan Halmstad - Grenå.

1995 05 19. Insatt i trafik mellan Karlskrona - Gdynia. Överförd till Polskt flagg, hemmahamn Gdynia.

1997 06 18. Sista dagen i trafik mellan Gdynia - Karlskrona. 

1997 06 18. Avgick Karlskrona mot Gdynia för uppläggning. 

1997 06 19. Upplagd i Gdynia. 

1997 09. Såld till New Century Cruise Lines (Sembawang Holdings Group), Nassau, Bahamas.

1997 09. Avgick Gdynia mot Singapore.

1997 11. Ankom till Sembawang Betlehem Yard, Singapore för att anpassas för sin nya trafik.

1997 11. Insatt för New Century´s Leisure World på nattkryssningar från Singapore till Batam.

1997 11. Linjen läggs ner efter två veckor.

1997 11. Såld till Rederi Ab Hornet, Stockholm, Sverige. (Registrerad för Kingsway Shipping Pty. Ltd., Nassau, Bahamas).

1997 12. Ankommer Sembawang Betlehem Yard, Singapore för ombyggnad, en del av främre bildäck byggs om till casino.

1997. Omdöpt till PUTRI BINTANG. Insatt för ett Malaysiskt rederi som Casinofartyg med utgångshamn Kukup, Malaysia.

1998 02. Efter finansiella problem så avbryts chartern i slutet av februari.

1998 02. Såld till Earth Star Profits Ltd, Nassau, Bahamas. Omdöpt till AMUSEMENT WORLD

1998 02. Insatt för New Century Cruise Line på dags-kryssningar från Singapore.

1998 03 10. Insatt på kryssningstrafik från Kukup, Malaysia.

2000. Byggs det främre casinot om till större yta.

2001. Så dockar fartyget en gång om dagen i den lilla staden Pasir Gudang, Malaysia. Resten av dagen ligger hon på internationellt vatten, dit passagerare transporteras ut till.

2002. Insatt mellan Singapore - Malaysia - Thailand.

2004. Kryssningar från Penang.

2005 11. Såld till Jackson Maritime Ltd (Universal Shipmanagement Pte Ltd), Singapore. Satt under Tuvala flagg, hemmahamn Funafuti.

2012 09. Satt under Palau flagg, hemmahamn Malakal.

2015 12. Satt under Panama flagg.

2020 08 06. Upplahd utanför Singapore.

2021 04 26. Såld till Indiska upphuggare.

2021 06 05. Satt under St Kitts & Nevis flagg, hemmahamn Basseterre. Omdöpt till WORLD för sisa resan till skrotvarv.

2021 08 04. Ankom Alang, Indien.

M/S PATRICIA.

M/S STENA OCEANICA.

M/S STENA SAGA.

Däcksplan.

M/S LION QUEEN.

M/S CROWN PRINCESS VICTORIA.

M/S PACIFIC STAR.

M/S SUN FIESTA.

 

M/S LION QUEEN.

Däcksplan. Ombord.

M/S AMUSEMENT WORLD.

Tillbaka till Svenska Lloyd.

Tillbaka till Stena Line.

Tillbaka till Lion Ferry.

© 2021 faktaomfartyg.