S/S NORDRE ELF.

Byggd 1898 av Torskogs Varv, Torskog.

Varvsnummer. 142.

Dimensioner. 29,85 x 5,67 x 2,45 m.

Efter ombyggnad. 30,01 x 6,40 x 2,81 m.

Brt. 117.

Efter ombyggnad. 182.

Maskineri. En ångmaskin.

Effekt. 118 kW.

Knop. 11,0.

Efter maskinbyte. En Säffle 247 BS semidiesel.

Effekt. 150 hk.

Knop. ?.

Passagerare. ?.

Efter ombyggnad. Bilar. 10.

RN. 3301.

Levererades 1898 till Ångbåts AB Inland, Kungälv.

1898. Insatt mellan Göteborg - Kungälv - Kornhall.

1917 12 17. Såld till Carl Sterner och Gustaf Smith, Göteborg.

1918 05 04. Såld till ett p/r Rollo, Göteborg (Joseph Källman huvudredare). Omdöpt till ROLLO.

1919 05 26. Såld till Theodor Wågström, Örnsköldsvik. Omdöpt till ÖRNSKÖLDSVIK.

1919 05. Insatt mellan Härnösand - Ulvöhamn - Örnsköldsvik.

1920. Strandar vid Harskäret och får stora skador. Bärgas och blir reparerad.

1931 06 21. Såld på exekutiv auktion till Jonas Wilhelm Grundberg, Örnsköldsvik.

1931. Ombyggd.

1932 09 25. Redaren dör och dödsboet tar över fartyget.

1932 12 20. Såld på auktion till Clara A Grundberg, Örnsköldsvik.

1933 05 09. Såld till ett p/r (Gustaf Wisten, huvudredare), Ulvön.

1934 02. Såld till Rederi AB Kusttrafik, Ulvöhamn.

1937 10. Såld till Josefina Pahlberg, Skellefteå. Insatt mellan Skellefteå - Umeå.

1940 07 26. Såld till Sören J Hansson, Höviksnäs. Omdöpt till HAKEFJORD III.

1940 07. Insatt mellan Stenungsund - Höviksnäs.

1949. Motoriserad med en Säffle semidiesel. Fick även en Säffle hjälpmotor på 10 hk.

1960. Upplagd.

1961 02 22. Såld till Ellösfärjan AB, Lysekil. Omdöpt till ELLÖSFÄRJAN.

1961 - 1962. Ombyggd till bilfärja vid Bohus varv.

1962. Insatt mellan Ellös - Rågårdsvik.

1997. Såld till Firma Romeling Marine, Göteborg.

1997. Såld till Petter Yran & Bjørn Storbraaten Architechts A/S, Oslo, Norge. Omdöpt till KRONPRINSEN. Ombyggd i Göteborg till arkitektkontor.

S/S NORDRE ELF.

M/S ELLÖSFÄRJAN.

Tillbaka till övriga Svenska fartyg.

© 2020 faktaomfartyg.