M/S WOOLLAHRA.

Byggd 1967 av Eriksbergs Mekaniska Verkstad, Göteborg.

Varvsnummer. 601.

Dimensioner. 156,17 x 21,42 x 13,11 m.

Efter förlängning. 178,57 x 21,42 x 13,11 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 10728/ 5878/ 13200.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 13069/ 7206/ 16740.

Maskineri. En 8-cyl, B&W-Eriksberg diesel.

Effekt. 13300 hk.

Knop. 19,0.

RN. 10825.

IMO. 6705353

Systerfartyg. KILLARA. WAITARA. TALARAH.

1964 01. Beställd.

1967 01 11. Sjösatt.

Levererades 25 april 1967 till Rederi Ab Transatlantic, Göteborg.

1967 04. Insatt i trafik till och från Australien.

1971 01 01. Ankom Swan Hunter, Newcastle-on-Tyne, England för förlängning.

1971 02 20. Åter levererad.

1978 04 03. Utchartrad till Société Navale de I'Ouest , Paris, Frankrike. Omdöpt till SAINT JACQUES.

1981 06 17. Avslutad charter. Omdöpt till WOOLLAHRA.

1981 06 - 1982 04. Utchartrad till ett franskt bolag, upplagd som depåfartyg i Luanda.

1982 04 26. Ankom Marseille.

1982 06. Ankom Göteborg, där fartyget lades upp.

1982 08 -1984 02 05. Utchartrad till Johnson Line, Stockholm.

1984 03. Såld till A Bottacchi S.A. de Nav, Buenos Aires, Argentina (Registrerad för Nabadi Maritime S.A. Panama).

1984 04 25. Omdöpt till OCEAN LYNX och avgick Göteborg.

1986 08. Såld till Ybarra y Cia S.A. Sevilla, Spanien (Registrerad för Cia Naviera Americana de Vapores S.A. Panama). Omdöpt till CAPO SANTA ISABEL.

1989 09. Såld till St Paul's Shipping Co, Ltd, Nassau, Bahamas. Omdöpt till SHAMROCK RIO.

1991. Omdöpt till SANTOS EXPRESS.

1994 09 26. Ankrades upp i Alang, Indien.

1994 10 04. Kördes fartyget upp stranden i Alang.

M/S WOOLLAHRA.

M/S SAINT JACQUES.

M/S WOOLLAHRA.

Tillbaka till Transatlantic.

Tillbaka till Johnson Line.

© 2013 faktaomfartyg.