M/S KILLARA.

Byggd 1966 av Eriksbergs Mekaniska Verkstad, Göteborg.

Varvsnummer. 599.

Dimensioner. 156,17 x 21,42 x 13,11 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 11004/ 6001/ 12290.

Maskineri. En 8-cyl, B&W Eriksbergs diesel.

Effekt. 8952 kW.

Knop. 19,0.

RN. 10719.

IMO. 6611643.

Systerfartyg. WAITARA. WOOLLAHRA. TALARAH.

1964 01. Beställd.

1966 05 05. Sjösatt.

Levererades 16 september 1966 till Rederi Ab Transatlantic, Göteborg.

1966 09. Insatt i trafik till och från Australien.

1967 06 06. På resa mellan Brisbane - Gdynia så befann sig fartyget i konvoj genom Suez kanalen när kanalen stängdes på grund av kriget mellan Israel - Egypten på obestämd tid. Ankrade upp i Great Bitter Lake. Större delen av besättningen skickades hem efter ett tag.

1968 07 06. Förklarades fartyget CTL och övertogs av Sveriges Ångfartygs Assurans förening, Göteborg.

1974 04. Såld till Rederi Ab Rex, Stockholm, men låg kvar i Great Bitter Lake.

1975 01. Såld till Hellenic Lines, Ltd, Pireus, Grekland. Omdöpt till HELLENIC SEAMAN.

1975 05 11. Bogserades fartyget ut ur kanalen för vidare färd mot Pireus.

1975 05 22. Ankom Pireus för igångsättning.

1975 09 01. Åter i trafik.

1983 10 22. Ankom fartyget Mobile och begärdes i kvarstad, eftersom rederiet fått ekonomiska problem.

1984 02. Såld till Pine River Investments S.A. Panama. Omdöpt till PANAMA STAR.

1984 03 05. Avgick Mobile, USA.

1986 12 30. Ankom Bysing Steel Co Kaohsiung, Taiwan för upphuggning.

1987 01 17. Påbörjades upphuggningen.

M/S KILLARA.

Tillbaka till Transatlantic.

© 2021 faktaomfartyg.