M/S TALARAH.

Byggd 1967 av Eriksbergs Mekaniska Verkstad, Göteborg.

Varvsnummer. 602.

Dimensioner. 156,17 x 21,42 x 13,11 m.

Efter förlängning. 178,57 x 21,42 x 13,11 m.

Brt/ Dwt. 10715/ 13200.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 13091/ 7222/ 17009.

Maskineri. En 8-cyl, B&W-Eriksberg diesel.

Effekt. 8925 kW.

Knop. 19,0.

RN. 10858.

IMO. 6713300.

Systerfartyg. KILLARA. WAITARA. WOOLLAHRA.

1965 01. Beställd.

1967 04 11. Sjösatt.

Levererades 18 augusti 1967 till Rederi Ab Transatlantic, Göteborg.

1967. Insatt i trafik till och från Australien.

1971 03 17. Ankom Swan Hunter, Newcastle-on-Tyne, England för förlängning.

1971 04 22. Åter i trafik.

1976 12. Överförd till Rederi Ab Anchor, Göteborg.

1977. Rederiet byter namn till Rederi Ab Transocean.

1980 01. Såld till Société Navale de I'Ouest , Paris, Frankrike.

1980 02 01. Överlämnad till dom nya ägarna i Göteborg. Omdöpt till SAINT LUC.

1980 02 04. Avgick Göteborg.

1984 01. Såld till Ybarra y Cia S.A. Sevilla, Spanien (Registrerad för Cia Naviera Americana de Vapores S.A. Panama).

1984 02 09. Avgick Dunkerque. Omdöpt till CAPO SANTA INES.

1989. Såld till V-Ships, Nassau, Bahamas. Omdöpt till SHAMROCK ROTTERDAM.

1991. Såld till St Thomas Shipping Co, Ltd, Nassau, Bahamas. Omdöpt till BAHIA EXPRESS.

1994 11 15. Ankom Alang, Indien för upphuggning.

M/S TALARAH.

Tillbaka till Transatlantic.

© 2014 faktaomfartyg.