M/S BJÖRNÖN.

Byggd 1951 av Gustavsson & Andersson, Lidingö.

Varvsnummer. 737.

Dimensioner. 25,70 x 5,16 x 0,95 m.

Efter ombyggnad. 26,00 x 5,16 x 1,15 m

Brt/ Nrt. 93/75.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt. 101/ 50.

Maskineri. Två GM dieslar.

Effekt. 243 kW.

Knop. 17,0.

Efter maskinbyte. Maskineri. Två Scania D11 dieslar.

Effekt. 335 kW.

Knop. 15,0.

Passagerare. 240.

Efter ombyggnad. 148.

RN. 9273.

Systerfartyg. HAVSVINDEN.

1951 05 19. Sjösatt.

Levererades 20 juni 1951 till Västerås Stad, Västerås.

1951 06. Insatt i trafik på Mälaren.

1959. Ombyggd.

1973. Utchartrad till Rederi AB Mälaren - Hjälmaren, Stora Mellösa för trafik på Hjälmare Kanal.

1973. På hösten, avslutad charter.

1985. Såld till Rederi AB Mälaren - Hjälmaren, Stora Mellösa.

1989. Ombyggd, samt nytt maskineri. 

1997 09 22. Såld till Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm. 

1998 04. Omdöpt till NYA HJELMARE KANAL.

2000 08 23. Går fartyget på grund utanför Björsundet.

2002 05 20. Får fartyget maskinhaveri utanför Västra holmen i Västeråsfjärden.

2004. Utchartrad till Gävle Turism & Sjöfart, Gävle. Artistnamn "GRANSKÄR".

2005. Övergår till Rederi AB Granskär, eftersom Gävle Turism & Sjöfart går i konkurs. 

2005. Insatt mellan Skeppsbron, Gävle - Limön samt charter i Gävle skärgård. Lågsäsong bedrivs charter i Stockholms skärgård.

2005 09. Upplagd vid Stadshuskajen, Stockholm.

2006. Utchartrad till Nordtec Rederi AB, Stockholm efter det att Rederi AB Granskär gått i konkurs.

2006. Insatt mellan Skeppsbron, Gävle - Limön samt charter i Gävle skärgård. 

2006 10. Ankom Stadshuskajen, Stockholm för uppläggning, sedan Nordtec gått i konkurs.

2007 06. Insatt i trafik som extrabåt till och från Fjäderholmarna.

201?. Upplagd vid Kummelnäs varv.

2016. Renoverad vid Mälarvarvet Ab, Långholmen.

2017. Åter i Strömmas trafik.

M/S BJÖRNÖN.

M/S NYA HJELMARE KANAL.

Tillbaka till Västerås Stad.

Tillbaka till Strömma Kanalbolaget.

© 2021 faktaomfartyg.