M/S HAVSVINDEN.

Byggd 1951 av Gustavsson & Andersson Varvs Ab, Lidingö.

Varvsnummer. 734.

Dimensioner. 25,70 x 5,16 x 0,95 m.

Efter ombyggnad. 26,00 x 5,16 x 1,20 m

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt. 84/ 43.

Maskineri. Två GM dieslar.

Effekt. 243 kW.

Knop. 17,0.

Efter maskinbyte. Två Scania DSI 11 R82A dieslar.

Effekt. 338 kW.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. Två Scania DSI 9 SV dieslar.

Effekt. 441 kW.

Knop. 17,0.

Passagerare. 241.

Efter ombyggnad. 180.

RN. 9241.

Systerfartyg. BJÖRNÖN.

Levererades i juli  1951 till Nynäshamns Skeppsmäkleri & Speditionskontor, Nynäshamn (Jonhson-koncernen), men blev ej godkänd för den tilltänkta trafiken mellan Nynäshamn - Nåttarö då bland annat Generalkonsul Axel Ax:son Johnson tycke det var fult..

1951 06 11. Såld till Rederi Ab Pegasus, Stockholm. (Dotterföretag till Rederi Ab Svea, samt troligtvis varvet som sålde fartyget direkt till Rederi Ab Pegasus). Omdöpt till RÖDLÖGA.

1951 07 13. Insatt i i Waxholms Nya Ångfartygs AB trafik i skärgården.

1959 02 28. Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm.

1964 10 01. Övertagen av Waxholms Ångfartygs Ab, Vaxholm.

1967 06 25. Börjar ta in vatten under färd in mot Stockholm. Vid Blockhusudden kommer RAMSÖ och tar över passagerana och fartyget kan gå till Finnboda varf för reparation.

1967. Nytt maskineri installerat.

1975 11 29. Går fartyget på grund vid Gruvbryggan, Utö.

1990 10 06. Sista dagen i trafik för Waxholmsbolaget.

1990 11 12. Såld till Trälhavets Rederi Ab, Åkersberga.

1993. Såld till Novell Ekonomiförståelse AB. Utleasad på 10 år till Trälhavets Rederi Ab, Åkersberga.

1995 06 10. Går på grund vid Grinda. Går sedan till Boghammar marin för reparation.

1996 06 27. Såld till I Ehrenström, Österskär. Utleasad på 10 år till Trälhavets Rederi Ab, Åkersberga.

1999 10 10. Går på grund utanför Öregrund under en charterresa, men kommer lossa och går in till Öregrund där passagerarna kan gå av.

1999. Nytt maskineri installerat.

2016 03 04. Såld till Solbrännan Serverings Ab, Österskär.

2016 03 16. Såld till Ängsholmens Rederi Ab, Stockholm.

2016 11 09 - 2016 11 10. Utchartrad till Nobina Sverige Ab för att köra förstärkningstrafik mellan Stadshuset - Görveln (Jakobsberg) - Piludden (Kalhäll) då det varit kaos i Stockholmstrafiken på grund av kraftigt snöfall.

2017 12 08. Blir fartyget K-märkt av Statens Maritima museer.

2021 09 12. Gjorde Stiftelsen Skärgårdsbåten en utfärd med RÖDLÖGA från Stockholm till Bolby - Marum - Bergshamra - Herrhaga brygga och åter till Stockholm.

M/S RÖDLÖGA.

Tillbaka till Waxholmsbolaget.

Tillbaka till Ängsholmens rederi Ab.

© 2021 faktaomfartyg.