HSC INCAT 033.

Byggd 1994 av InCat, Hobart, Tasmanien, Australien.

Varvsnummer. 033.

Dimensioner. 77,50 x 26,00 x 2,70 m.

GT/ NT/ DWT. 3898/ 1427/ 250.

Maskineri. Fyra Caterpillar 3616 dieslar.

Effekt. 16200 kW.

Knop. 37,0.

Passagerare. 612.

Bilar. 135.

IMO. 9081693.

Systerfartyg. CAT-LINK I. CONDOR 11.

1993 06 07. Kölsträckt.

1994 02 08. Sjösatt.

Levererades i maj 1994 till Buquebus International Ltd, Nassau, Bahamas.

1994 05. Utchartrad till Stena Line Ab, Göteborg. Omdöpt till STENA SEA LYNX II.

1994 06 18. Ankom Holyhead.

1994 06 20. Döpt.

1994 06 22. Insatt mellan Holyhead - Dun Laoghaire.

1996 02 13. Omdöpt till STENA LYNX II

1996 02 13 - 1996 05 09. Insatt mellan Dover - Calais.

1996 06 10. Krockar STENA LYNX II med ÄLV-SNABBEN 5 utanför Cityvarvet. Skorstenen, samt flaggstången på ÄLV-SNABBEN 5 skadas. 

1996 06 15 - 1996 08 11. Insatt mellan Göteborg - Frederikshavn.

1996 08. Upplagd i Göteborg.

1997. Insatt mellan Newhaven - Dieppe

1997 09. Avslutas chartern till Stena Line.

1997 09. Avslutad charter och återlämnad till Buquebus. Omdöpt till RONDA MARINA. Överförd till Spansk flagg. 

1997 09. Insatt mellan Algeciras - Ceuta.

1999. Såld till International Catamarans Chartering Pty, Hobart, Australien

1999 07 19. Upplagd i Portland.

1999. Registrerad för Adriatic Fast Ferries, Nassau, Bahamas. Omdöpt till INCAT 033.

1999. Utchartrad till Lineas Fred Olsen, Kanarieöarna, Spanien. 

1999. Upplagd i Santa Cruz de Tenerife, Spanien.

2000 05 15. Utchartrad till Cia. Trasmediterranea, Spanien. Omdöpt till FAST CEUTA.

2000 05 23 - 2000 10. Insatt mellan Algeciras - Ceuta.

2000 10. Avslutad charter. Omdöpt till INCAT 033. Upplagd i Valletta, Malta.

2001 04. Utchartrad till Ventouris Ferries, Pireus, Grekland. Omdöpt till THUNDERCAT 2.

2001 04. Insatt mellan Igoumenitsa - Corfu - Brindisi.

2001 10. Upplagd i Valletta, Malta.

2003 05. Planerade Finmark Fylkesrederi i Norge att köpa/ chartra fartyget för trafik i Norske Ferger regi mellan Stavanger - Bergen. Men den affären blev inte av.

2005 05. Flyttad till Cadiz, Spanien för översyn.

2005 05. Såld till Balearia Eurolineas Maritimas S.A. Santa Cruz De Tenerife, Spanien. Omdöpt till JAUME I.

2005 06 22. Insatt mellan Barcelona - Palma De Mallorca.

2005 10 12. Insatt mellan Algeciras - Tanger.

2007 12. Insatt mellan Algeciras - Ceuta.

HSC STENA SEA LYNX II.

HSC STENA LYNX II.

HSC RONDA MARINA.

HSC INCAT 033.

HSC THUNDERCAT 2.

HSC JAUME I.

Tillbaka till Stena Line.

Tillbaka till Lineas Fred Olsen.

Tillbaka till Trasmediterranea.

Tillbaka till Ventouris.

Tillbaka till Balearia.

© 2014 faktaomfartyg.