HSC CONDOR 11.

Byggd 1994 av InCat Australia Pty Ltd Hobart, Tasmanien, Australien.

Varvsnummer. 034.

Dimensioner. 77,50 x 26,00 x 3,50 m.

GT/ NT/ DWT. 3,989/ 1,382/ 250.

Maskineri. Fyra Ruston 16K270 dieslar.

Effekt. 17600 kW.

Knop. 35,0.

Passagerare. 600.

Bilar. 139.

IMO. 9106091.

Systerfartyg. INCAT 033. CAT-LINK I.

1993 06 01. Kölsträckt.

1994 07 21. Sjösatt.

1994 10 08. Under en provtur där fartyget höll någonstans mellan 28 till 33 knop brakade fartyget upp på Blackjack reef, Tasmanien och satt ordentligt fast med 48 personer ombord.

1994 10 09. Evakuerades dom ombordvarande. Man diskuterade hur man skulle få loss det, bland annat smörja in skrovet med fett eller spränga vissa delar av revet.

1994 11 20. Fick man loss fartyget från revet och bogserades till varvet där man kunde konstatera stora skador skrovet. 

1994 11. Påbörjades reparationen.

Levererades 3 mars 1995 till Holyman Ltd, Sydney, Australia.

1995 04 02. Ankom England.

1995 05 05. Visades upp i Köpenhamn.

1995 05. Uppvisningstur mellan Århus - Kalundborg.

1995 05 18. Utchartrad till Condor Ferries. Insatt mellan Jersey - Guernsey - Weymouth.

1995 10 03. Sista dagen i trafik.

1995 12 12. Överförd till Cat-Link A/S, Århus, Danmark. Omdöpt till CAT-LINK II

1995 12 18. Insatt mellan Århus - Kalundborg.

1997 03 13. På väg ut från Kalundborg fjorden kolliderade man med fiskefartyget LISSI som sjönk och besättningen räddas ombord till CAT-LINK II.

1998 05 22. Sista dagen i trafik.

1998 05. Utchartrad till EuroFerrys SA, Santa Cruz de Tenerife, Spanien på fyra år. Omdöpt till EUROFERRYS I.

1998 05 31. Insatt mellan Algeciras - Ceuta.

2000 05 12. Omdöpt till EUROFERRYS PRIMERO.

2001. Upplagd i Algeciras.

2002 05. Upplagd i Portland. England.

2002 10 30. Omdöpt till CAT-LINK II.

2002 12 02. Omdöpt till ELANORA.

2003. Fräschas fartyget upp vid FSL, Portsmouth.

2003. Upplagd i Weymouth.

2004 08. Utchartrad till Jetlink A/S Moss, Norge. 

2005 01 26. Ankom Frederikshavn, Danmark.

2005 04. Men av okänd anledning, så kom aldrig fartyget in i Jetlink's trafik. Såld till El Salam Maritime, Egypten.

2005. Omdöpt till FARES 2.

2005 10. Satt under Saudiarabisk flagg, hemmahamn Jeddah

2007 02. Registrerad för Maritime Co for Navigation, Jeddah, Saudiarabien.

HSC CONDOR 11.

 

HSC CAT-LINK II.

HSC EUROFERRYS I.

HSC EUROFERRYS PRIMERO.

HSC ELANORA.

Tillbaka till Condor Ferries.

Tillbaka till Cat-Link.

Tillbaka till Euroferrys.

Tillbaka till Jetlink.

Tillbaka till El Salam.

© 2017 faktaomfartyg