M/S PRINS FILIP.

Byggd 1991 av N.V. Boelwerf S.A, Temse, Belgien.

Varvsnummer. 1534.

Dimensioner. 163,40 x 27,70 x 6,20 m.

GT/ NT/ DWT. 28883/ 11399/ 4050.

Maskineri. Två Jugoturbina Sulzer 8ZAS40, två Jugoturbina Sulzer 8ZAL40S dieslar.

Effekt. 21120 kW.

Passagerare. 1400.

Hyttplatser. 434.

Bilar. 710.

Lastmeter. 1745.

IMO. 8908466.

1990 05 02. Sjösatt.

1991 05 24. Döpt av den Belgiske tronföljaren Prins Filip.

1991 09 02. Avgick varvet på provtur.

1991 09 06. Ankom Dover för provanlöp.

1991 09 02. Ligger i Oostende.

1991 09 08. Åter byggvarvet.

1991 09 10. Rederiet hävdar att det är vibrations problem på fartyget och vill att varvet ska åtgärda det innan leverans.

1991 10 21. Fler provturer.

1991 10 22. Ligger fartyget i Oostende.

1991 10 24. Upplagt i Antwerpen.

1992 02 10. Avgick Antwerpen till Cockerill Werft, Hoboken där 40 ton stål tas bort. Vilket tros vara orsaken till vibrationsproblemen.

1992 04 26. Avgick Hoboken till Oostende.

Levererades 4 maj 1992 till Regie Voor Maritime Transport, Oostende, Belgien. (Ship Finance N.V Oostende, Belgien).

1992 05 12. Gick på en provtur mellan Oostende - Dover.

1992 05 15. Insatt mellan Oostende - Dover.

1994 01 01. Insatt mellan Oostende - Ramsgate.

1997 02 28. Sista dagen i trafik mellan Ramsgate - Oostende.

1997 04 29. Upplagd i Dunkerque, Frankrike.

1998 05. Såld till Stena Ferries Ltd, Hamilton, Bermuda.

1998 07 02. Omdöpt till STENA ROYAL. Upplagd i Dunkerque.

1998 11 20. Utchartrad till P&O Stena Line, Dover, England. Insatt som fraktfärja mellan Dover - Zeebrügge.

1999 05 14. Omdöpt till P&O SL AQUITAINE. Insatt mellan Dover - Zeebrügge.

1999. Ombyggd vid A&P, Falmouth.

1999 11 01. Åter i trafik efter ombyggnad.

2000 04 27. Fick fartyget maskinproblem när hon var på väg in till Calais och krockade med rampen där hon skulle lägga till, 38 människor skadades. Det var kraftiga vindar vid tillfället.

2000 04 27. Ankom Dunkerque för provisorisk reparation.

2000 05 05 - 2000 05 31. Reparerades vid A&P varvet i Falmouth.

2000 06 01. Åter i trafik mellan Dover - Calais.

2002 10 15. Insatt för P&O Ferries mellan Dover - Calais. Inofficiellt omdöpt till PO AQUITAINE.

2003 03. Omdöpt till PRIDE OF AQUITAINE.

2005 05 17. Avslutad trafik mellan Dover - Calais.

2005 05 18. Avgick Dover mot A&P Falmouth.

2005 06 06. Ankom Dover, avgick sedan mot Dunkerque.

2005 06 07. Upplagd i Dunkerque.

2005 09 13. Såld till Louis Dreyfus, Frankrike.

2005 10 02. Omdöpt till NORMAN SPIRIT

2005 10 02. Provtur till Portsmouth.

2005 10 03. Insatt mellan Le Havre - Portsmouth. 

2005 11. Registrerad för Louis Dreyfus Ferries, Monte Carlo (Registrerad i Italien, hemmahamn Genua). 

2005 12 08. Fick problem att lägga till i Le Havre, eftersom ett 100 tal hamnarbetare protesterade mot att fartyget blivit överförd till Italiensk flagg.

2006 06. Överförd till Brittisk flagg, hemmahamn Southampton.

2006 11 - 2006 12. Varvsbesök.

2009 11 08. Provanlöp i Boulogne och Dover.

2009 11 11 - 2010 03 18. Insatt mellan Boulogne - Dover.

2010 03. Gjorde LD Lines och Trans Europe Ferries en affärsöverenskommelse angående trafik och man chartrar ut fartyget till TEF. 

2010 03 18. Ankom Zeebrügge.

2010 03. Omdöpt till OSTEND SPIRIT. Hemmahamn Ramsgate.

2010 03 27. Insatt mellan Oostende - Ramsgate.

2010 04 01 - 2010 04 05. Insatt mellan Boulogne - Dover.

2010 04 05 - 2010 04 28. Insatt mellan Oostende - Ramsgate.

2010 04 29 - 2010 05 10. Insatt mellan Boulogne - Dover.

2010 05 11 - 2010 05 14. Insatt mellan Oostende - Ramsgate.

2010 05 15 - 2010 05 28. Insatt mellan Boulogne - Dover.

2010 05 29 - 2010 05 31. Insatt mellan Boulogne - Dover.

2010 06 01. Insatt mellan Oostende - Ramsgate.

2011 03 14. Ankom Ramsgate, avgick sedan mot Gdansk för varvsöversyn.

2011 04. Registrerad för Louis Dreyfus Armateurs S.A.S., Le Havre, Frankrike. Omdöpt till NORMAN SPIRIT

2011 05 01. Ankom Le Havre.

2011 05 02. Insatt mellan Le Havre - Portsmouth.

2011 11 29. Utchartrad till DFDS Seaways.

2011 12 01. Insatt mellan Dunkerque - Dover.

2012 02. Avslutat trafik mellan Dunkerque - Dover och ankom ARNO, Dunkerque för anpassning för sin nya trafik.

2012 02 17. Insatt för DFDS Seaways/ LD Lines mellan Calais - Dover.

2013 03 03. Ankom Remontowa, Polen

2013 03 11. Omdöpt till CALAIS SEAWAYS.

2013 03 14. Avgick Remontowa, Polen mot Engelska kanalen.

2013 03 17. Insatt mellan Calais - Dover.

2013 05. Registrerad för DFDS Seaways SAS, Dieppe, Frankrike. hemmahamn Le Havre.

2015 04 25. Ankom Remontowa, Gdansk, Polen där bland annat ena huvudmaskinen byttes ut.

2015 06 01. Åter i trafik mellan Calais - Dover.

2020 09 24 - 2020 09 25. Insatt mellan Dover - Dunkerque på grund av en 24 timamrs strejk i Calais.

2021 08 04. Sista dagen i trafik mellan Dover - Calais.

2021 08 05. Avgick Calais till Dunkerque för uppläggning.

2021 11 04. Såld till Irish Continental Group, Plc, Dublin, Irland. 

2021 11 10. Omdöpt till ISLE OF INNISFREE. Satt under Cypriotisk flagg, hemmahamn Limassol.

2021 12 14. Avgick Dunkerque mot Dover.

2021 12 16. Insatt mellan Dover - Calais.

2023 03 03. På resa mellan Dover - Calais så bröt det ut brand i maskinrummet som kunde släckas. 

2023 03 04. Ankom Calais under bogsering. 

2023 03 11. Åter i trafik.

M/S PRINS FILIP.

M/S STENA ROYAL.

 M/S P&OSL AQUITAINE.

 M/S PRIDE OF AQUITAINE.

M/S NORMAN SPIRIT.

M/S NORMAN SPIRIT.

M/S OSTEND SPIRIT.

M/S NORMAN SPIRIT.

Ombord.

 

M/S CALAIS SEAWAYS.

M/S CALAIS SEAWAYS.

M/S ISLE OF INNISFREE.

Tillbaka till R.M.T.

 Tillbaka till Stena Line.

Tillbaka till P&O/Stena Line.

Tillbaka till P&O Ferries.

Tillbaka till LD Ferries.

Tillbaka till Trans Europe Ferries.

Tillbaka till DFDS Seaways.

Tillbaka till Irish ferries.

© 2022 faktaomfartyg.