S/S PERESUPJ.

Byggd 1915 av Motala Verkstad, Norrköping.

Varvsnummer. 459.

Dimensioner. 22,15 x 5,13 x 2,30 m.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt. 79/ 23.

Maskineri. En Motala ångmaskin.

Effekt. ?.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. En Bolinder tändkulemotor.

Efter maskinbyte. En Scania D10 dieslar.

Effekt. 300 hk.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. En Scania D11 dieslar.

Effekt. 225 kW.

Knop. 10,0.

Efter ombyggnad. Passagerare. 124.

RN. 11146.

1915. Färdigbyggd för leverans till den Ryske Tsaren, men på grund av Ryska revolutionen så blev fartyget liggandes vid varvet.

1919. Såld till Carl Haglund, Stugsund. Omdöpt till TOR.

1920 04. Såld till Gefle Nya Stufveri AB, Gävle.

1928. Motoriserad med en Bolinder tändkulemotor.

1951. Såld till Kungliga Väg och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Omdöpt till FÄRJA 63/58. (inofficiellt namnet NÄTRA EXPRESS). Ombyggd till passagerarfartyg.

1951. Insatt mellan Köpmanholmen - Trysunda - Ulvön.

1967. Kungliga Väg och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.

1978. Övertagen av Örnsköldsviks kommun. Omdöpt till ULVÖN.

1985. Nytt maskineri installeras.

1990. Övertagen av Örnsköldsviks Buss Ab, Örnsköldsvik. Omdöpt till NÄTRA EXPRESS.

1990 09 30. Såld till Rederi Sjötorp AB, Sjötorp. Omdöpt till LINDÖN AV SJÖTORP.

1990 10 05. Ankommer till Mem. Går därefter vidare till Sjötorp dockning, samt ombyggnad.

1991 05 24. Premiärtur från Sjötorp till Mariestad.

1992. Såld till Lindön Rederi AB, Sjötorp. Omdöpt till LINDÖN.

1993. Ombyggd.

1995 05 01. Såld till AB Söderköpings Brunn, Söderköping.

1996 02. Ombyggd vid HBV Fartygsinredningar, Stockholm.

M/S LINDÖN.

Tillbaka till vägverket.

© 2017 faktaomfartyg.