M/S ÖLANDSSUND VI.

Byggd 1969 av Ab Åsi-Verken Åmål.

Varvsnummer. 89.

Dimensioner. 64,03 x 11,70 x 2,80 m. (Utan ramper 54,00 x 11,70 x 2,80 m).

Brt/ Nrt/ Dwt. 356/ 157/ 350.

Maskineri. Sex Scania-Vabis D11 dieslar.

Effekt. 662 kW.

Knop 8,5.

Passagerare. 150.

Bilar.  48.

Efter ombyggnad. 28.

RN. 11076.

Levererades 10 juli 1969 till Rederi Ab Ölandssund, Degerhamn. Ett avtal med Statens Vägverk skrevs så att färjan skulle köpas av Vägverket när trafiken mellan Stora Rör - Revsudden las ner.

1969 07 15. Insatt mellan Stora Rör - Revsudden. 

1972 09 30. Såld till Statens Vägverk, Stockholm. Omdöpt till FÄRJA 61/288.

1972 10. Insatt mellan Öregrund - Gräsö.

1981 06. Kolliderade med Åländska fartyget ISGAARD.

1981-1983. Reservfärja på leden Vaxholm - Rindö.

1983. Överförd som reservfärja på Adelsö leden.

1993. Överförd till Vägverket produktion Öst, Vaxholm. Omdöpt till KAROLINA.

1996 01 01. Överförd till Vägverket Färjerederi, Vaxholm.

2002 08. Under en vecka tid, insatt mellan Oscar Fredriksborg - Stenslätten.

2004. Reservfärja på ostkusten.

2005 08. Insatt under en dag på Skanssundsleden.

2006 06. Satt till försäljning.

2006 06. Upplagd vid Skanssundet.

2006 09. Upplagd vid Tenö varv.

2006 10 05. Används vid en katastrofövning i Skanssundet.

2008 01 10. Såld till Marin & Hamnservice KA AB, Stockholm. 

2008 01 13. Bogserad från Tenö till Södra Hammarbyhamnen där ombyggnad till pråm gjordes.

2014. Sjönk i Frihamnen, bärgades efter ett tag.

2017. Såld till Skanska, Stockholm.

M/S FÄRJA 61/288 KAROLINA.

 

Pråmen KAROLINA.

Tillbaka till Rederi Ab Ölandssund.

Tillbaka till Vägfärjor.

© 2021 faktaomfartyg.