M/S MODO GORTHON.

Byggd 1975 av Schiffs. u. Masch. Paul Lindenau GmbH & Co. KG, Kiel, Tyskland.

Varvsnummer. 165.

Dimensioner. 105,60 x 15,60 x 4,80.

Efter ombyggnad. 117,60 x 15,60 x 4,95.

Efter ombyggnad. Brt/ Dwt. 1813/ 3592.

Maskineri. En 12-cyl, MaK diesel.

Effekt. 2977 kW.

Knop. 13,5.

Lastmeter. ?.

KM RN. 11537.

IMO. 7407025.

Systerfartyg. BRAVIK. IGGESUND. KALMARSUND.

1975 04 05. Sjösatt.

Levererades i juni 1975 till Gorthons Rederi Ab, Helsingborg. Insatt i Gorthons trafik.

1982. Förlängd med 12 meter vid Falkenbergs varv.

198?. Överförd till Rederi Ab Hoginaut, Göteborg.

1987. Läggs fartyget upp och får namnet GORT påmålat.

1987 09 02. Såld till E H Harms GmbH & Co, Bremerhaven, Tyskland. Omdöpt till FEEDERCHIEF. Satt under Malta flagg, hemmahamn Valletta. 

1987 10 15. Går fartyget hårt på grund utanför Huvudskär, Stockholms skärgård på resa Södertälje - Hallstavik. Fartyget övergavs eftersom det fanns risk att det skulle sjunka. Tydligen var nästan hela botten uppriven. Senare så åtogs sig Röda Bolaget att försöka få loss fartyget från grundet vilket var ett mycket krävande jobb. En stor flytkran rekvirerades från Tyskland.

1987 12 01. Med flytkranen TAKLIFT I så kom fartyget loss från grundet. 

1987 12. Bogserad in till Finnboda varv där fartyget förklarades total förlust.

1988. Såldes "vraket" till Premisor Shipping, Stockholm, som rensade ut alla saker från fartyget, maskineri, etc, samt tömde kommandobryggan och registrerades som pråm.

1988. Upplagd vid Telegrafberget, Värmdö som kontor och konferensutrymme..

1993 04. Registrerad för Lars-Åke Hanhe Bygg & Motorservice Ab, Stockholm. 

1993 04 17. Bogserad från Telegrafberget.

1995. Flyttades pråmen till Riga, Omdöpt till SWEDEBALT.

1996. Registrerad för Swembalt Ab Karlskoga.

1999. Höggs fartyget upp i Riga, Lettland. Men varför det gjordes, det råder det delade meningar om.

M/S MODO GORTHON.

 M/S FEEDERCHIEF.

Tillbaka till Gorthon.

Tillbaka till E.H. Harms.

© 2017 faktaomfartyg.