Gorthon Rederi Ab/ Rederi Ab Gylfe.

1915 startar B O Börjesson, Frans Börjesson samt Johan E Gorthon Rederi AB Activ i Helsingborg med Frans Börjesson som VD.

Några år senare 1921 bildar samma herrar ytterligare ett rederi nämligen Red AB Geifon nu med Johan E Gorthon som redare.

Med bildandet av dessa bolag var grunden lagd för det som skulle komma att utvecklas till Gorthons Rederier.

Av dessa herrar var BO Börjesson äldst och far till Frans. Johan E Gorthon gifte sig med B O Börjessons dotter och så var hela rörelsen en familjeangelägenhet. Efter det att Frans avlidit 1928 är det Johan E Gorthon som övertar ansvaret för rederirörelserna.
1921 bildades även Red AB Aurora med Frans som VD och 1924 bildades Rederi AB Gylfe.

1935 införlivas Aurora med Active och året efter blir Active ett helägt dotterbolag till Gylfe.

1945 köper Gylfe upp alla aktier i Gefion.

Slutligen genomförs 1960 en fusion mellan bolagen så att Gefion och Active går upp i Gylfe.

I samband med detta bildas Red AB Gorthons 1960, ett bolag som dock förblir ett pappersbolag utan någon verksamhet.

Först 1974 blir Gorthons Rederier AB ett aktivt bolag genom att köpa Gylfes tillgångar.
Från starten var rederiets trafik som ett klassiskt nord-östersjö rederi med kol och trälaster i trampfart.

Denna verksamhet avvecklas 1971 då rederiet allt mer inriktas på den verksamhet som gjort Gorthons känt, nämligen specialister på transport av olika skogs och pappersprodukter.
Även bulkfartyg har funnits i flottan och till och med ett kylfartyg.

1990. så köper Bylock & Nordsjöfrakt (B&N) upp Gorthons.

Under en period försvinner nu Gorthons klassiska skorstensmärke från världshaven då fartygen får B&N:s skorstensmålning.

1997 väljer B&N att utdela Gorthon Lines till aktieägarna och göra rederiet till ett självständigt bolag igen och med detta återkommer den klassiska Gorthons kringlan som skorstensmärke.

2000. Så köper B&N upp en större post aktier i Gorthons.

2005. Så blir Gorthons en del i Transatlantic.

Fler fartyg kommer att komma på denna lista.

S/S Atalanta. (1916-1917).

S/S Camelia. (1921-1929).

S/S Stig. (1922-1924).

S/S Stig Gorthon. (1924-1927).

S/S Oscar Gorthon. (1924-1938).

S/S Acacia. (1927-1936).

M/S Joh. Gorthon. (1947-1964).

M/T Urania Gorthon. (1949-1959).

M/S Inga Gorthon. (1951-1966).

M/S Maria Gorthon. (1951-1963).

M/S Ada Gorthon. (1962-1971).

M/S Alida Gorthon. (1963-1974).

M/S Tilia Gorthon. (1966-1974).

M/S Ingrid Gorthon. (1966-1975).

M/S Nils Gorthon. (1966-1976).

M/S Margit Gorthon. (1967-1976).

M/S Modo Gorthon. (1975-1987).

M/S Alida Gorthon. (1977-2005).

M/S Ingrid Gorthon. (1977-2005).

M/S Margit Gorthon. (1977-2005).

M/S Joh. Gorthon. (1977-2005)

M/S Ragna Gorthon. (1979-2001)

M/S Lovisa Gorthon. (1979-2003).

M/S Stig Gorthon. (1979-2003).

M/S Ivan Gorthon. (1982-2001).

M/S Ada Gorthon. (1984-2005).

M/S Maria Gorthon. (1984-2005).

M/S Vinca Gorthon. (1987-1988).

M/S Viola Gorthon. (1987-2005).

M/S Holmsund. (1995-1997).

M/S Munksund. (1995-1997).

M/S Tunadal. (1995-1997).

M/S Obbola. (1996-2005).

M/S Swan Hunter. (1996, chartrad).

M/S Östrand. (1996).

M/S Ortviken. (1996-2005).

M/S Camilla. (2003, chartrad).

M/S Finnfighter. (2004-2005).

M/S Acacia. (2004-2005).

 

Tillbaka.