M/S FÄRJA 62/242.

Byggd 1962 av Luleå Varv Ab, Luleå.

Varvsnummer. ?.

Dimensioner. 53,97 x 9,02 x 1,50 m.

Efter ombyggnad. 53,97 x 13,10 x ? m.

Brt. 218.

Efter ombyggnad. Brt. ?.

Maskineri. Två Scania Vabis D10 dieslar.

Effekt. 220 kW.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. Två Scania DII dieslar.

Effekt. 220 kW.

Knop. ?.

Passagerare. 180.

Bilar. 48.

Systerfartyg. FÄRJA 61/273. FÄRJA 62/ 275.

Levererades 1962 till Kungliga Väg och Vattenbyggnadsstyrelsen. Färjan byggdes i bitar av Luleå varv och transporterades till slipen vid Vallsundet för sammansättning, men slipen är inte i bästa skicka och färjan blir lite skev på mitten. Maskineriet är placerat på däck.

1962. Insatt mellan Frösön - Genvalla.

1967 07 01. Kungliga Väg och Vattenbyggnadsstyrelsen byten namn till Statens Vägverk.

1970. Ombyggd, man flyttar maskineriet under däck, samt färjan får ny styrhytt.

1970. Insatt mellan Frösön - Rödön.

1983 - 1993. Används i olika omgångar som ordinarie färja på leden mellan Frösön - Rödön.

1992. Överförd till Vägverket Produktion Nord, Härnösand.

1993 06 29. Gick sista turen på Rödösundsleden. 

1993 06. Därefter skars ner i bitar för att fraktas ifrån Storsjön och läggs på land högre upp i Norrland. Styrhytten finns bevarad vid vägverket i Borlänge. 

 

M/S FÄRJA 62/242. 

Tillbaka till vägfärjor.

© 2021 faktaomfartyg.