M/S ALNÖ I.

Byggd 1953 av Bröderna Larssons mekaniska verkstad, Kristinehamn.

Varvsnummer. ?.

Dimensioner. 27,66 x 8,02 x ? m.

Efter ombyggnad. 28,00 x 8,09 x 2,55 m

Brt/ Nrt. 146/ 76.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt. 95/35.

Maskineri. Okänt antal dieslar.

Effekt. 368 kW.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. Fyra Volvo Penta MD 100B dieslar.

Effekt. 323 kW.

Knop. 10,0.

Efter ombyggnad. 80.

Bilar. 10.

KM RN. 10946.

Systerfartyg. ALNÖ II. GRÄSÖ. YXLAN.

Levererades 1953 till Kungliga Väg och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm.

1953. Insatt mellan Fillan - Alnö.

1956. Omdöpt till FÄRJA 61/189.

1958. Insatt mellan Sanna - Strinningen.

19??. Flyttad till Holmsund - Obbola.

1967 07 01. Kungliga Väg och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.

1974. Såld till Umeå Kommun, Umeå. Omdöpt till DÖBELN. Insatt mellan Holmsund - Obbola.

1979. Omdöpt till GK 1.

1980. Såld till Kåre Roland Öhrn-Sundqvist, Värmdö. 

1981. Såld till N W N Malmqvist, Tynningö. Omdöpt till TORSBYFJÄRD III. Insatt mellan Norra Lagnö - Tynningö.

1982. Såld till Rolf B Malmqvist, Tynningö.

2004 01 01. Såld till Malmqvist Sjö & Allservice Ab, Tynningö.

2011 12. Ombyggd till pråm vid Kummelnäs varv.

2012 03 02. Klassad som pråm.

2018. Upplagd vid Nybrokajen som förråd.

Pråmen TORSBYFJÄRD III.

Tillbaka till vägfärjor.

© 2021 faktaomfartyg.