T/S TWICKENHAM FERRY.
Byggd 1934 av Swan, Hunter & Wigham Richardson, Newcastle, England.
Varvsnummer. 1446.
Dimensioner 105,70 x 18,50 x 5,55 m.
Brt. 2839.
Maskineri. Fyra Parsons ångturbiner.
Effekt. 1876 hk.
Knop. 16,5.
Passagerare. 500.
Bilar. 25.
Systerfartyg. HAMPTON FERRY. SHEPPERTON FERRY.
1934 03 15. Sjösatt.
Levererades i juli 1934 till Southern Railways, London, England. Dock var inte tågfärjeläget klart i Dover, så fartyget vart upplagt i Southampton. 1936 09 22. Överförd till till Fransk flagg, hemmahamn Dunkerque. 1936 10 06. Insatt som tågfärja mellan Dover - Dunkerque. 1939 08 25. Ställdes trafiken in. 1939 08 26. Rekvirerad av Brittiska Marinen i Dover. Omdöpt till HMS TWICKENHAM. Ombyggd till minsvepare, samt överförd till Storbritanniens flagg. 1940 06 16. Vid avgången från Brest var man tvungen ta loss bräder från vagnsdäck och elda med så man snabbt kunde lämna hamnen. 1940 06 19. Ankom Plymouth. 1940 07 - 1940 12. Insatt som trupptransportfartyg mellan Stranraer - Larne. 1941 03 - 1944 01. Insatt som trupptransportfartyg mellan Stranraer - Larne. 1944 01. Fick fartyget en akterkran monterad. 1944 06 24. Ankom Southampton. 1944 10 26. Ankom Newport för ombyggnad och efter avslutad arbete avgick man mot Dover. 1944 12 14. Insatt som tågfärja mellan Dover - Calais. 1945 01 03. Fick skador på babordssida efter lättare kollision med Prince of Wales piren i Dover. 1945 09 27. Avgick Antwerpen mot Southampton och insatt därefter som trupptransportfartyg. 1946 07 16. Ombyggd i Glasgow. Kranen togs bort. 1947 10 27. Avgick Dover till Dunkerque och återlämnas till Frankrike. 1947 10 31. Överförd till A.L.A, Dunkerque, Frankrike. Omdöpt till TWICKENHAM FERRY. 1945 12 01. Insatt som tågfärja mellan Dover - Dunkerque. 1948 01 01. Registrerad för British Transport Commission, Southern Region, A.L.A. 1974 05 05. Sista dagen i trafik. 1974 05 24. Såld till D. Bernado Sanchez. 1974 05 26. Ankom Stellnortem, San Esteban de Pavia, Spanien för upphuggning. |
T/S TWICKENHAM FERRY.
Tillbaka till Southern Railways.
Tillbaka till British Railways.
© 2022 faktaomfartyg.