S/S SHEPPERTON FERRY.

Byggd 1935 av Swan, Hunter & Wigham Richardson, Newcastle, England.

Varvsnummer. 1450.

Dimensioner. 105,70 x 18,00 x 5,55 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 2996/ 1084/ 1200.

Maskineri. 4 Parson's Marine Steam Turbine Co,  ångturbiner.

Effekt. 3300 kW.

Knop. 16,5.

Passagerare. 500.

Bilar. 25.

Vagnar. 14 personvagnar/ 40 godsvagnar.

IMO. 5322544.

Systerfartyg. HAMPTON FERRY. TWICKENHAM FERRY.

1934 10 23. Sjösatt.

Levererades i mars 1935 till Southern Railways, London, England.

1935. Upplagd i Dover i väntan tills Tågfärjeläget blivit klart i Dover.

1936 11 14. Insatt mellan Dover - Dunkerque.

1939 09 05. Insatt som minutläggare i Engelska kanalen. Omdöpt till HMS SHEPPERTON.

1939 09 08. Ankom Dover för lastning.

1939 09 11. Påbörjade minutläggning utanför Dover.

1939 11 02. Lade ut sista minan.

1939 11 04. Ankom Portsmouth för att ta bort minutläggningsutrustningen.

1939 12. Omdöpt till SHEPPERTON FERRY.

1939 12 21. Ankom Dover för att användas som transportfartyg till Dunkerque.

1940 05 28. Så avslutades trafiken, då den blivit allt för riskabel och gick till Southampton.

1940 06 20. Ankom Jersey där man lastade miltära saker och avgick mot Southampton.

1940 07 07 - 1944 06. Insatt som trupptransportfartyg mellan Stranraer - Larne.

1940 11 10. Draggade ankar i Loch Ryan och drev i väg mot piren, där hon fastnade, kom loss dagen därpå i högvatten.

1940 12 06. Återigen i Loch Ryan, så draggade man ankar och kolliderade mot PRINCESS MAUD.

1941 05 05. Vart träffad av en bomb när man låg i Belfast. Kommandobryggan blev skadad.

1941 05. Åter i trafik.

1944 07 29. Ankom Mersey för att bli utrustad med kran, så man kunde lasta lok med mera.

1944 08 17. Första resan Southampton - Cherbourg.

1946 02 18. Avslutad trafik för Regeringen.

1946 02 19. Insatt mellan Dover - Dunkerque.

1947 12 15. Första nattåget från London till Paris transporterades ombord fartyget via Dover till Dunkerque 

1948 01 01. Registrerad för British Transport Commission, Southern Region.

1948 04 17. Kolliderade med kajen i Dunkerque.

1950 11 29. Gick på grund utanför Dunkerque och det visade sig vara en gammal jagare som låg på botten. Togs till Newport för reparation och det bar sig inte bättre att hon kolliderade med ett gammalt torpedsbåtvrak som låg på botten där.

1950 12. Åter i trafik.

1956. Insatt mellan Dover - Boulogne.

1962 04 09 - 1962 04 17. Insatt mellan Stranraer - Larne.

1963 01 01. Överförd till British Transport Commision.

1963 03 02 - 1963 03 19. Insatt mellan Stranraer - Larne.

1964 02 24 - 1964 03 14. Insatt mellan Stranraer - Larne.

1965 02 15 - 1965 03 13. Insatt mellan Stranraer - Larne.

1972 08 26. Sista dagen i trafik mellan Dover - Dunkerque, därefter upplagd i Dover.

1972 09. Såld till Spanska upphuggare.

1972 09 12. Bogserad mot Bilbao.

1972 09 17. Ankom Hierros Ardes S.A, Bilbao, Spanien för upphuggning.

S/S SHEPPERTON FERRY.

   Tillbaka till Southern Railways.

Tillbaka till British Railways.

© 2015 faktaomfartyg.