M/S TOR FINLANDIA.

Byggd 1974 av Framnæs Mekaniske Verksted, Sandefjord, Norge.

Varvsnummer. 182.

Dimensioner. 136,80 x 21,06 x 7,10 m.

Efter ombyggnad. 163,50 x 21,06 x 7,10 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 4128/ 1619/ 7480.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 13436/ 4030/ 9470.

Maskineri. Två 12-cyl, Pielstick/Lindholmen dieslar.

Effekt. 8825 kW.

Knop 18,5.

Passagerare. 12.

Hyttplatser. 12.

Last meter 1300.

IMO. 7369039.

Systerfartyg. FICHTELBERG. MELBOURNE TRADER. TOR BELGIA. TOR CALEDONIA. TOR DANIA. 

     TOR GOTHIA. TOR NERLANDIA. UNION HOBART. UNION LYTTELTON.

1973 03. Kölsträckt.

1973 11. Sjösatt.

Levererades i april 1974 till p/r Tor Finlandia, Göteborg.

1974 04. Insatt i Tor Lines trafik över Nordsjön.

1977 10. Förlängd vid De Schelde, Vlissingen med 26,7.

1980. Överförd till Rederi Ab Salénia, Göteborg. Insatt i Tor Lloyds trafik.

1981 - 1982 01. Utchartrad till Fred Olsen, Oslo, Norge. Insatt mellan Norge - England - Belgien - Holland.

1982 01 15 - 1982 03 08. Utchartrad till Oy Bore Line Ab, Åbo. Insatt mellan Helsingfors - Kotka - Helsingborg - Wallhamn - Drammen - Göteborg.

1982 03 -1983. Utchartrad till Fred Olsen, Oslo, Norge. Insatt mellan Norge - England - Belgien - Holland.

1983. Insatt i Tor Lines trafik.

1983 05. Utchartrad till Oy Bore Line Ab, Åbo. Insatt mellan Helsingfors - Kotka - Helsingborg - Wallhamn - Drammen - Göteborg.

1984 03. Såld till Salen Dry Cargo A/B, Göteborg. Omdöpt till BALTIC WASA.

1984 03. Utchartrad till Fred Olsen, Oslo, Norge.

1984 12. Efter Salén koncernens konkurs. Övertagen av Skandinaviska Enskilda Banken, Stockholm.

1984 12. Såld till Romulus Ltd, Georgetown, Cayman Island. Omdöpt till OCEAN LINK. Utchartrad till Grimaldi Siosa, Italien. Insatt mellan Italien - Väst Afrika.

1987. Utchartrad till Transfennica, Finland. Insatt mellan Finland - Kontinenten.

1990. Utchartrad till Sea-Link, Nacka.

1990. Såld till Sea-Link, Nacka. Utchartrad till Transfennica. Insatt mellan Finland - Kontinenten.

1992 06. Såld till Oosterems BV, Delfzijl, Holland. Omdöpt till ASSI SCAN LINK.

2004 11 05. Såld till Gorthon International Shipping Co, Ltd, Hamilton, Bermuda. Omdöpt till ACACIA.

2005 03. Registrerad för Rederi Ab Transatlantic, Hamilton, Bermuda.

2006 03 13. Registrerad för Gorthon International Shipping, Kingstown, St Vincent & Grenadines.

2006 07. Såld till Crystalline Oeanway SA, Kingstown, St Vincent & Grenadines. (Agapitos).

2006 07. Ankom Drapetsona.

2006 07 31. Utchartrad till Anek Cargo. Insatt mellan Patras - Igoumenitsa - Venedig.

2006 08. Avslutad trafik och upplagd i Drapetsona.

2006 12 21. Ca 70 sjömil utanför Barcelona fick fartyget svår slagsida åt styrbord, lyckades ta sin in till Barcelona, där man vid undersökning fann en spricka i skrovet. 

2006. Reparerades.

2007. Åter i trafik.

2007 03 05. På resa från Pireus till Limassol, så gick fartyget på grund utanför Nissyros och fick skador på propellern. 

2007 09. Omdöpt till AEGEAN SKY.

2007 10. Utchartrad till DFDS Tor Line, avgick Pireus mot Kiel.

2007 11 06. Insatt mellan Kiel - St Petersburg.

2008 11. Avslutad charter.

2009 11. Utchartrad till Emroll för en resa mellan Cuxhaven - Alexandria - Lattakia. 

2009 09 25. Passerade Suez kanalen på resa mellan Istanbul - Rangoon.

2010 10 31. Ankom Jawandamal Dhannarmal, Alang, Indien.

2010 11 05. Kördes fartyget upp på stranden där skärbrännarna väntade.

M/S TOR FINLANDIA.

M/S BALTIC WASA.

M/S OCEAN LINK.

M/S ASSI SCAN LINK.  

M/S ACACIA.

M/S AEGEAN SKY.

Tillbaka till Tor RoRo.

Tillbaka till Fred Olsen.

Tillbaka till Bore Line.

Tillbaka till Transfennica.

Tillbaka till Wagenborg Shipping.

Tillbaka till Gorthon.

Tillbaka till Rederi Ab Transatlantic.

Tillbaka till Aegean Cargo.

Tillbaka till Anek.

Tillbaka till DFDS Tor Line.

© 2013 faktaomfartyg.