M/S MELBOURNE TRADER.

Byggd 1974 av Framnäs Mekaniske Verksted, Sandefjord, Norge.

Varvsnummer. 183.

Dimensioner. 137,70 x 21,04 x 7,16 m.

Efter ombyggnad. 188,70 x 21,04 x 7,16 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 4452/ 1935/ 7207.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 14406/ 4321/ 12050.

Maskineri. Två 12-cyl, Pielstick-Lindholmen dieslar.

Effekt. 8827 kW.

Knop 18,5.

Passagerare. 12.

Hyttplatser. 12.

Last meter 1300.

Efter ombyggnad. 2010 meter.

KM RN. 14434.

IMO. 7383138.

Systerfartyg. FICHTELBERG. TOR BELGIA. TOR CALEDONIA. TOR GOTHIA. TOR DANIA.  

                            TOR FINLANDIA. TOR NERLANDIA.  UNION HOBART.  UNION LYTTELTON.

Beställd av Sahlén Rederierna för Tor Lines trafik, men kontraktet såldes till Blandford Shipping (Fred Olsen) som i sin tur sålde kontraktet vidare till Australian Shipping Commision.

1974 06 27. Sjösatt.

Levererades 22 januari 1975 till Australian Shipping Commision, Melbourne, Australien. (The Australian National Line managers).

1975. Insatt mellan Queensland - Sydney - Tasmanien.

1988 03. Såld till Bulk Enterprise Ltd Valletta, Malta. (Forest Shipping Ab, Svanesund) Omdöpt till RAILRO 2.

1988. Utchartrad till Elbe-Humber RoRo Line. Insatt mellan Cuxhaven - Immingham.

1988. Såld till Stena Ab, Göteborg. Satt under Malta flagg, hemmahamn Valletta. Omdöpt till STENA PROJECT.

1988. Överförd till Stena RoRo Line Ltd, Valletta, Malta.

1988. Utchartrad till Cotunav, Tunisien. Omdöpt till MONOWAR L. Insatt mellan Marseille - Tunis.

1990 10. Förlängd vid Flensburger Schiffbau-Gesellschaft, Flensburg, Tyskland.

1990 12 15. Överförd till Stena Ab, Göteborg. Omdöpt till STENA GOTHICA.

1990. Utchartrad till Tor Line Ab Göteborg. Insatt mellan Göteborg - Immingham - Rotterdam - Gent.

2002 04 02. Gick på en slussväg vid insegling till Immingham och fick ett ca 4 meter stort hål i skrovet, vilket gjorde att fartyget fick 15 graders slagsida. Efter en provisorisk reparation gjorts kunde fartyget länspumpas och gå in till kaj för att lossa sin last.

2002 04 03. Avgick Immingham mot Landskrona för reparation.

2004 04. Avslutad trafik för DFDS Tor Line.

2004 04 14. Avgick Göteborg mot Antwerpen för att lasta bilar till Afrika.

2004 06. Utchartrad till Crowley Maritime Transport. Insatt mellan Fort Lauderdale - Karibien. 

2004 10 27. Såld till RoRo Partners Ltd (Interorient Nav, Co, Ltd) Majuro, Marshall Island. Omdöpt till RORO GOTHICA.

2008 11. Såld till Edgegrove Investments Inc, Cagliari, Italien. Omdöpt till STRADA GOTHICA.

2010 09 10. Såld till Stradeblu Srl, Genua, Italien.

2012 05. Såld till Turkiska upphuggare.

2012 06 04. Ankom Aliaga, Turkiet.

M/S MELBOURNE TRADER.

M/S RAILRO 2.

M/S MONOWAR L.

M/S STENA GOTHICA.

M/S RORO GOTHICA.

M/S STRADA GOTHICA.

Tillbaka till Stena RoRo.

Tillbaka till Cotunav.

Tillbaka till Tor RoRo.

Tillbaka till Starde blu.

© 2012 faktaomfartyg.