S/S SVITHIOD.

Byggd 1873 av J&W Dudgeons, London, England.

Varvsnummer. ?.

Dimensioner. 58,20 x 7,30 x 4,00 m.

Brt/ Dwt. 650/ 400.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt. 721/ 433.

Maskineri. Ångmaskin med 2 parallellkopplade cylindrar.

Effekt. 750 ihk.

Knop. 9,0.

Efter ombyggnad. 2-cyl, compoundångmaskin.

Effekt. 750 ihk.

Knop. 9,0.

Efter maskinbyte. En 3-cyl, Lindbergs M.V. trippelångmaskin.

Effekt. 680 ihk.

Knop. 12,0.

RN. 1636.

Signal. HLFS.

Systerfartyg. GAUTHIOD.

1872 12. Beställd.

Levererades i december 1873 till Rederi Ab Svea, Stockholm. Byggd som skonertriggad hjulångare. 

1874. På våren insatt mellan Stockholm - Lübeck.

1874. Så går fartyget med 5400 kr i förlust.

1875. Våren. Beslut fattas om att antingen sälja systerfartygen eller att sätta in dem på en annan linje. Revisorerna vägrade att granska förvaltningen som i den del som angick SVITHIOD och GAUTHIOD då förlusterna var så höga.

1875. Byggdes maskineriet om vid W Lindbergs MV, Stockholm.

1876. Såld till Finska Transito Ångbåts Ab, Hangö, Finland. Omdöpt till EXPRESS I.

1880. Såld till Rederi Ab Svea, Stockholm. Omdöpt till SVITHIOD.

1887. Gjorde 29 resor på Stockholm - Kalmar - Lübeck.

1890. En större ombyggnad genomfördes på Lindbergs varv i Stockholm. En trippelångmaskin med propellerdrift installeras. Skovelhjulen tas bort. Farten ökades till ca 12 knop och ”dräktigheten” till ca 730 brt.

1894 10 01. Rederi AB Svea går i konkurs/upplöses och rekonstrueras. Det nya namnet blir Nya Rederi AB Svea.

1908 05 11. Genom fusion med Stockholms Ångfartygs Ab, Stockholm bildas Stockholms Rederi Ab Svea.

1914. Annonserad på Stockholm - Kalmar - Lübeck 2 ggr per vecka.

1914. Utchartrad till ”excellensen Nobel” för resor till Raumo, Finland. Fartygen förde med hemvändande ryssar då 1:a världskriget brutit ut. Denna trafik var så omfattande att fler fartyg sattes in i ”rysstrafiken”, vissa dagar kunde så många som 1 200 ryssar skeppas ut ifrån Gävle.

1914 10 20. När SVITHIOD låg vid Galtholmen i Stockholms skärgård och väntade på minlots, blev hon påkörd av s/s MIMOSA (Rederi Vala, Otto Hillerström) från Helsingborg och sjönk efter några minuter. En passagerare, en tioårig flicka och en besättningsman, kokerskan omkom. SVITHIOD sjönk på ett djup av ca 35 meter.

1915. Under sommaren lyfts vraket av Neptunbolaget  och skrotades

 

S/S SVITHIOD.

Tillbaka till rederi Ab Svea.

© 2012 faktaomfartyg.