S/S GAUTHIOD.

Byggd 1873 av J&W Dudgeons, London, England.

Varvsnummer. ?.

Dimensioner. 58,20 x 7,30 x 4,00 m.

Brt/ Dwt. 650/ 400.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt. 730/ 442.

Maskineri. Ångmaskin med 2 parallellkopplade cylindrar.

Effekt. 750 ihk.

Knop. 9,0.

Efter ombyggnad. 2-cyl, compoundångmaskin.

Effekt. 750 ihk.

Knop. 9,0.

Efter maskinbyte. En 3-cyl, Lindbergs M.V. trippelångmaskin.

Effekt. 680 ihk.

Knop. 12,0.

Knop. 12.

RN. 1669.

Signal. HLFT.

Systerfartyg. SVITHIOD.

1872 12. Beställd.

Levererades i december 1873 till Rederi Ab Svea, Stockholm. Byggd som skonertriggad hjulångare. 

1874. På våren, Insatt mellan Stockholm - Lübeck. (gick i denna trafik i princip fram till 1931).

1874. Gauthiod gick med 11 389 kr i förlust.

1875. Våren. Beslut fattas om att antingen sälja systerfartygen eller att sätta in dem på en annan linje. Revisorerna vägrade att granska förvaltningen som i den del som angick SVITHIOD och GAUTHIOD då förlusterna var så höga.

1875. Byggdes maskineriet om vid W Lindbergs MV, Stockholm.

1887. Gjorde 27 resor mellan Stockholm - Kalmar - Lübeck.

1887 - 1888. Under vinterhalvåret så genomfördes en ombyggnad på Lindbergs varv i Stockholm. En trippelångmaskin med propellerdrift installeras. Skovelhjulen tas bort. Farten ökades till ca 12 knop. Maskinen var av en unik konstruktion vilket resulterade i att maskinkonstruktören Ferdinand Flodman utnämndes till riddare av Vasaorden.

1894 10 01. Rederi AB Svea går i konkurs/upplöses och rekonstrueras. Det nya namnet blir Nya Rederi AB Svea.

1908 05 11. Genom fusion med Stockholms Ångfartygs Ab, Stockholm bildas Stockholms Rederi Ab Svea.

1914. Annonserad på Stockholm - Kalmar - Lübeck 2 ggr per vecka.

1914. Utchartrad till ”excellensen Nobel” för resor till Raumo, Finland. Fartygen förde med hemvändande ryssar då 1:a världskriget brutit ut. Denna trafik var så omfattande att fler fartyg sattes in i ”rysstrafiken”, vissa dagar kunde så många som 1 200 ryssar skeppas ut ifrån Gävle.

1918 - 1919. Utchartrad till Franska staten för att föra hem franska soldater efter 1:a världskrigets slut.

1931. Tas fartyget ur trafik och inredning, samt maskin tas bort. Maskinen installeras i rederikollegan MJÖLNER där den fungerade klanderfritt tills fartyget höggs upp 1954.

1931 12. Såld till upphuggning.

1932 05. Överlämnas skrovet till flottan, för att användas som målfartyg. 

1932 08 10. Sänks fartyget under en skjutövning i Danziger Gatt nordost om Landsort. Det var pansarskeppen GUSTAV V och DROTTNING VICTORIA som beskjöt skrovet.

     

S/S GAUTHIOD.

Tillbaka till rederi Ab Svea.

© 2012 faktaomfartyg.