S/S SVEA JARL.

Byggd 1962 av Finnboda Varv, Nacka, Sverige.

Varvsnummer 375.

Dimensioner. 101,40 x 19,25 x 4,76 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 4334/ 2100/ 1097.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 4868/ 3196/ 1115.

Maskineri. En 6-cyl, A.D.M. Skinner Marine U6 Uniflow SK 6/23/26 ångmaskin.

Effekt. 3603 kW.

Knop 16,0.

Efter maskinbyte. Två MAN 18-V-20/27 dieslar.

Effekt. 3603 kW.

Passagerare. 1020.

Hyttplatser. 339.

Efter ombyggnad. 472

Bilar 60.

Efter ombyggnad. 20.

RN. 10270.

IMO. 5346502.

1959 12. Beställd. Fick arbetsnamnet STEN STURE.

1960 12 02. Kölsträckt.

1961 10 05. Döpt av Grevinnan Estelle Bernadotte till SVEA JARL. På grund av lågt vattenstånd så kunde inte fartyget sjösättas.

1961 10 16. Äntligen sjösatt.

1962 03 24 - 1962 03 25. Provturer.

Levereras 12 april 1962 till Rederi Ab Svea, Stockholm. Kostnad 18318,000 SEK.

1962 04 15-1962 04 17. Gjorde special resa med inbjudna gäster.

1962 04 21. Insatt för Silja Line mellan Stockholm - Helsingfors/Åbo.

1963 12 27. Fick fartyget blackout i el systemet.

1972 02 25. Så avgår SVEA JARL sista gången från Skeppsbron/Stockholm till Helsingfors.

1973 02 27. Går fartyget hårt på grund vid Söderarm vid infart till Stockholms skärgård. Passagerarna evakueras till FENNIA för vidare färd in till Stockholm.

1973 03 08. Kommer fartyget loss från grundet. Bogseras in till Stockholm för att lossa bilarna och sedan bort till Finnboda varv, Nacka för reparation.

1973 04 20. Åter i trafik.

1976 01 07. Avslutad trafik mellan Stockholm - Åbo, då Silja Line lade ner trafiken från Skeppsbron. 

1976 01. Upplagd.

1976 03 08. Varvsöversyn vid Finnboda Varf, Nacka.

1976 03 15. Såld för 7,750,000 SEK till p/r Apollo III (50% Rederi Ab Slite/ 50% Rederi Ab Volo), Slite. Omdöpt till APOLLO III. Det var tänkt att döpa fartyget till VICTORIA, men det namnet fanns redan registrerat.

1976 04 02. Insatt för Viking Line mellan Stockholm - Mariehamn.

1976 06 08. Så deltar APOLLO III i invigningen av Södertälje kanal och Mälarleden. Som i närvaro av Kung Carl Gustav samt 450 inbjudna gäster åkte sträckan Södertälje - Västerås - Köping ombord APOLLO III. Det var först tänk att BORE skulle genomföra resan, men efter en förfrågan av Rederi Ab Slite varför man inte använder en svenskflaggad färja så ändrade man sig och APOLLO III fick genomföra invigningen.

1976 12 - 1977 03 10. Upplagd.

1977 03 11 - 1978 01 08. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn.

1978 02 09. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn.

1981 10 02. Krockade fartyget med det Åländska fartyget ISGARD i höjd med Oxdjupet.

1981 12 19. Sista avgång mellan Stockholm - Mariehamn som ångfartyg.

1981 12 20. Avgår Stockholm mot Jokkipaja varv, Åbo, Finland för att motoriseras.

1982 04 26. Åter insatt mellan Stockholm - Mariehamn, men eftersom det hade blivit ett missförstånd när teknikern kollade upp åt vilket håll propeller var gängad (Apollo IIIs propeller är högergängad) så stod han fel och tittade bakåt, när han skulle kolla föröver, så fartyget fick "backa" när det skulle gå framåt och vice versa. När Carl Bertil Myrsten fick reda på detta ska han ha sagt "det måste ta mig f-n vara ett ångspöke". Hon gick så under två och en halv månad innan fartyget besökte Finnboda varv för få allt tillrätta.

1983 01 17 - 1983 02 28. Upplagd som hotellfartyg i Stockholm.

1984 02 04. Fastnade i isen utanför Söderarm. När statsisbrytaren skulle ta loss Apollo III så släppte isen sitt grepp runt APOLLO III och det bar sig inte bättre att hon hade krockat med isbrytaren YMER.

1988 06 19-1988 07 04. Utchartrad som flytande hotellfartyg i Luleå under VM seglingarna där.

1989 02 26. Sista kryssningen mellan Stockholm - Mariehamn.

1989 03. Såld till Siam Cruise Co Ltd, Bangkok, Thailand. Omdöpt till ANDAMAN PRINCESS.

1989 03 10. Avgick Stockholm mot Singapore.

1989 04 15. Ankom Singapore.

1989 05. Insatt i kryssningstrafik mellan Bangkok - Singapore - Samoa.

2001 03 04. I Koh Phi Phi fick fartyget stark slagsida och tog in vatten och passagerarna fick överge fartyget. Fartyget bogserades in till Phuket.

2005 08. Läggs fartyget upp i Bangkok efter det att rederiet fick ekonomiska problem.

2006 06 19. Såld till Advent Systems Ltd, British Virgin Island (Satt under Sierra Leone flagg). Omdöpt till PRINCE

2010. Såld till Indiska upphuggare (är ej bekräftat).

S/S SVEA JARL.

Extra på SVEA JARL.

S/S APOLLO III.

S/S M/S APOLLO III.

  Ombord. Extra på APOLLO III

M/S ANDAMAN PRINCESS.

M/S ANDAMAN PRINCESS.

M/S PRINCE.

Tillbaka till Rederi Ab Svea.

Tillbaka till de samseglande rederierna.

Tillbaka till Silja Line.

Tillbaka till Rederi Ab Slite.

Tillbaka till Viking Line.

© 2011 faktaomfartyg.