M/S NORDIA.

Byggd 1962 av Oy Wärtsilä Sandviken Ab, Helsingfors, Finland.

Varvsnummer 370.

Dimensioner. 101,60 x 18,53 x 4,62 m.

Brt/ Nr/ Dwt. 3631/ 1270/ 970.

Maskineri. Två Wärtsilä-Sulzer 9 MD 51 dieslar

Effekt. 6600 hk.

Knop. 17,5.

Passagerare 1000.

Hyttplatser 124.

Bilar. 175.

Långtradare. 20.

IMO. 5255351.

Systerfartyg. SKANDIA.

1961 10 24. Sjösatt. Gudmor Elsa Högberg.

Levererades 3 maj 1962 till Oy Siljavarustamo/ Ab Siljarederiet Ab, Åbo, Finland, för trafik enligt följande.

1962 05 07-1963 01 19. Insatt mellan Åbo - Mariehamn - Norrtälje.

1963 01 20. Kl 01:15 går NORDIA på grund vid Hertronklubb utanför Mariehamn. En snöby skymde sikten och då man väl såg att det var dags att vända till inseglingsrännan, så hann man inte med det längre. NORDIA gick på stenen med 14 knop. 46 passagerare och en del av ekonomipersonalen togs till Mariehamn för att föras till Åbo med flyg. Isbrytaren SAMPO försökte några dagar senare att dra loss henne, men kabeln brast, då fartyget satt ordentligt på land. Den åttonde dagen gjordes ett nytt försök och hon kom flott. Fartyget bogserades till Mariehamn, där det konstaterades att hon var mindre skadat än väntat, så hon gick för egen maskin till Stockholm för reparationer efter att lasten lossats. Reparationer på botten och inredning tog två månader på Finnboda.

1963 03 18 - 1963 05 05. Insatt mellan Åbo - Mariehamn - Norrtälje.

1963 05 25. Fick brand i bastuavdelningen som förstördes. Två besättningsmän skadade.

1963 05 06 - 1963 05 25. Varvsöversyn.

1963 05 26 - 1963 11 03. Insatt mellan Åbo - Mariehamn - Norrtälje.

1963 11 04 - 1963 11 25. Upplagd.

1963 11 26 - 1964 05 01. Insatt mellan Åbo - Mariehamn - Norrtälje.

1964 05 02 - 1964 05 14. Varvsöversyn.

1964 05 15 - 1964 10 01. Insatt mellan Åbo - Mariehamn - Norrtälje.

1964 10 02 - 1964 10 12. Ur trafik.

1964 10 13 - 1965 09 29. Insatt mellan Åbo - Mariehamn - Norrtälje.

1965 09 30 - 1965 10 19. Ur trafik.

1965 10 20 - 1966 02 01. Insatt mellan Åbo - Mariehamn - Norrtälje. Från och med i december 1965 angörs även Långnäs på nätterna.

1966 02 02 - 1966 02 08. Insatt mellan Åbo - Stockholm på grund av svåra isproblem i Norrtäljeviken.

1966 02 08 - 1966 02 15. Insatt mellan Åbo - Nynäshamn på grund av svåra isproblem i Norrtäljeviken.

1966 03 05 - 1966 10 02. Insatt mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Norrtälje.

1966 06 16. Assisterar M/S Nordia och räddar två besättningsmän efter det deras fartyg M/S Nordö sjunker efter en grundstötning utanför Korpo, Åbolands Skärgård.

1966 10 03 - 1966 10 20. Ur trafik.

1966 10 17. NORDIA tar ombord personbilar från grundstötta FENNIA med hjälp av en ponton.

1966 10 21 - 1967 10 07. Insatt mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Norrtälje.

1967 10 07. Gick på grund vid Nötö i närheten av Föglö efter att hon väjt för Finska lastfartyget RUNA.

1967 10 19 - 1967 11 14. Insatt mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Norrtälje.

1967 11 15 - 1967 11 24. Insatt mellan Nådendal - Kapellskär.

1967 11 25 - 1968 05 25. Insatt mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Norrtälje.

1968 01 19. Får fartyget transformator brand som släcks, blir diverse skador i en av besättningens hyttkorridorer.

1968 05 26 - 1968 09 15. Insatt mellan Pargas - Mariehamn/Långnäs - Norrtälje.

1968 09 23 - 1969 05 29. Insatt mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Norrtälje.

1969 05 30 - 1969 08 31. Insatt mellan Pargas - Mariehamn/Långnäs - Norrtälje.

1969 09 01 - 1969 09 07. Insatt mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Norrtälje.

1969 10 08 - 1970 05 15. Insatt mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Norrtälje.

1970 05 16 - 1970 08 31. Insatt mellan Pargas - Mariehamn/Långnäs - Norrtälje. Därefter lades trafiken till Pargas ner.

1970 09 01 - 1973 12 03. Insatt mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Norrtälje.

1972 04 07. Överförd till Oy Silja Line Ab, Åbo, Finland.

1973 09 01. Såld till Oy Svea Line Ab, Åbo, Finland.

1973 12 04. Silja Line beslutar att SKANDIA och NORDIA måste tas ur trafik. Slutgiltiga spiken i kistan blir det höga oljepriset. Fartyget läggs upp i Åbo.

1974 05 01 - 1974 08 20. Insatt mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Norrtälje.

1974 09 12. Såld till Naviera Oriental C.A. Pampatar, Venezuela. Omdöpt till ISLA DE COCHE

1974 10. Insatt mellan Puerto la Cruz - Margarita Island.

1979. Överförd till Consolidada de Ferry CA, Caracas, Venezuela (Conferrys)

1986 03. Såld till Pyrgi Chios Shipping Co, Pireus, Grekland.

1986. Överförd till Theoskepasti Marine Co, Andros, Grekland. Omdöpt till THEOSKEPASTI.

1986. Insatt mellan Rafina - Cykladerna.

1987 10 24. Började fartyget att brinna vid St Georg Harbour Grekland, när hon låg för reparation.

1987 10 30. Vraket flyttas till Atalanti Island, Grekland.

1987 11 13. Vraket flyttas till Eleusis Bay, Grekland.

1988. Såld till upphuggning i Eleusis.

M/S NORDIA.

M/S NORDIA.

M/S THEOSKEPASTI.

Tillbaka till Silja Line.

Tillbaka till Rederi Ab Svea.

Tillbaka till Conferrys.

© 2021 faktaomfartyg.