M/S SUPERFLEX CHARLIE.

Byggd 1989 av North East Shipbuilders Ltd Sunderland England.

Varvsnummer. 3.

Dimensioner. 95,80 x 17,00 x 3,50 m.

GT/ NT/ DWT. 4101/ 1230/ 1280.

Maskineri. Tio Cummins NTA-855-G2 dieslar.

Effekt. 2750 kW.

Knop. 14,0.

Passagerare. 268.

Bilar. 170.

Eller 16 lastbilar och 85 bilar.

IMO. 8611518.

Systerfartyg. SUPERFLEX ALFA. SUPERFLEX BRAVO. SUPERFLEX DELTA. SUPERFLEX ECHO. SUPERFLEX FOXTROT. SUPERFLEX GOLF.  

SUPERFLEX HOTEL. MERCANDIA V. MERCANDIA VI. MERCANDIA I MERCANDIA II. MERCANDIA III. MERCANDIA IV. MERCANDIA VII.

1987 10 10. Sjösatt.

1987 10 29. Provtur med fartyget, därefter upplagt vid varvet i Sunderland England.

Levererades 17 januari 1989 till Molarco Shipping A/S, Nyborg (PZ Trading), Danmark.

1989 02 01. Insatt mellan Korsør - Nyborg.

1989 02 09. Kolliderade med DRONNING INGRID varvid två personer omkommer.

1989 03 28. Åter i trafik.

1990 04. Såld till K/S DIFKO, Korsør, Danmark. Omdöpt till DIFKO KORSØR.

1998 06 14. Läggs trafiken ner och färjan läggs upp i Korsør.

1999 04. Utchartrad till RAS Saarter Liinid, Roomassaare, Estland med köp option. Överförd till det Estniska skeppsregistret, hemmahamn Roomassaare. Omdöpt till VIIRE.

1999 05. Insatt mellan Virtsu - Saaima.

2000 11. Upplagd i Århus, Danmark.

2001 05. Utchartrad till RAS Saarter Liinid, Roomassaare, Estland.

2001 05. Insatt i Saaremaa trafik mellan Virtsu - Kuivastu. 

2007 06. Såld till Saaremaa Shipping Co Ltd, Roomassaare, Estland.

2007 08. Såld till Difko  LXXI, Danmark. Estnisk flagg, hemmahamn Roomassaare.

2009 10. Avslutad charter och återlämnad. Upplagd i Nakskov.

2010 03. Såld till Filo Denizcilik Sti Ltd, Nordcypern (Turkiska delen av Cypern). Satt under Georgisk flagg, hemmahamn Batumi.

2010 04 03. Avgick Nakskov mot Famagusta. Omdöpt till BESPARMAK.

2010 04 19. Insatt mellan Kyrenia - Tasucu.

M/S SUPERFLEX CHARLIE.

 

M/S DIFKO KORSØR.

M/S VIIRE.

Ombord.

M/S BESPARMAK.

Tillbaka till Vognmandsruten.

Tillbaka till Saaremaa.

© 2015 faktaomfartyg.