M/S SPIRIT OF FRANCE.

Byggd 2012 av STX Europe, Raumo, Finland.

Varvsnummer. 1368.

Dimensioner. 213,00 x 30,80 x 8,50 m.

GT/ DWT. 47592/ 9884.

Maskineri. Fyra MAN-B&W 7L48/60 dieslar.

Effekt. 30400 kW.

Knop. 22,0.

Passagerare. 2000.

Bilar. 195

Lastmeter. 2700.

IMO. 9533816.

Systerfartyg. SPIRIT OF BRITAIN.

2008 06 13. Skrevs en "Letter of intent" mellan P&O och Aker yards.

2008 08 08. Beställd.

2010 04 07. Fick fartyget namnet OLYMPIC PRIDE.

2010 05 05. Fick fartyget namnet SPIRIT OF FRANCE.

2010 06 08. Kölsträckt.

2011 02 17. Sjösatt.

2011 06 29. Provtur.

2011 09 06. Provtur.

2011 10 13. Provtur.

2011 10 26. Provtur.

2011 11 17. Så vart det problem med vibrationer på fartyget, vilket skulle åtgärdas innan P&O tog leverans av fartyget.

2011 11 28. Slet sig fartyget i Raumo och gick på grund, när det var hårt väder. Drogs fartyget loss och dockades för undersökning av skadorna.

2011 12 20. Provtur.

2012 01 03. Så gick provturen bra och man kunde påbörja leverans av fartyget.

Levererades 24 januari 2012 till White Cliffs Bail, SNC (management P&O Ferries France SAS), Dover, England.

2012 01 28. Ankom Dover.

2012 01 30. Provtur till Calais.

2012 02 09. Insatt mellan Dover - Calais.

2015 06 30. Då hamnen i Calais var stäng på grund strejker, gick man till Boulogne och testade ramperna.

2019 01 15. Ankom Hamburg för varvsöversyn.

2019 01. Registrerad för P&O Ferries Cyprus Ltd, Calais, Frankrike. Satt under Cypriotisk flagg, hemmahamn Limassol.

2019 01 26. Åter i trafik mellan Dover - Calais.

2021 05 08. Provanlöp vid nya färjeläget i Calais.

2022 02 13. Ankom Scheidam för varvsöversyn.

2022 03 17. Så meddelade rederiet att man byter ut den Brittiska besättningen mot billigare besättning.

2022 07 08. Dockades ut ur dockan i Schiedam.

2022 07 27. Ankom Dover.

M/S SPIRIT OF FRANCE.

M/S SPIRIT OF FRANCE.

Ombord 1. Ombord 2.

Tillbaka till P&O.

© 2022 faktaomfartyg.