M/S SOPHIA ALBERTINA II.

Byggd 1968 av Gustavsson & Anderssons varvs AB, Lidingö.

Varvsnummer. 1035.

Dimensioner. 15,81 x 3,86 x 1,20 m

Efter förlängning. 17,91 x 4,01 x 1,20 m.

Efter ombyggnad. Brt. 29.

Maskineri. Två Volvo Penta  TAMD 100 dieslar.

Effekt. ?.

Knop. 12,0.

Efter maskinbyte. Två Daytona V6 500T dieslar.

Effekt. ?.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. Två Daytona V8 600T dieslar.

Effekt. 700 hk.

Knop. 30,0.

Efter maskinbyte. Två Volvo Penta TAMD 70C dieslar.

Effekt. 441 kW.

Knop. 22,0.

Efter maskinbyte. Två Iveco N67-280 dieslar.

Effekt. 411 kW.

Knop. ?

Passagerare. 60.

RN. 11484.

Systerfartyg. EUGENIA.

Levererades 1968 till Greve Rutger von Essen, Skokloster. Smeknamn "Silvergroggen".

1968. Insatt mellan Stockholm -Sigtuna - Skokloster. 

1968. Byttes maskineriet.

1969. Byttes maskineriet.

1972. Utchartrad till Utö Sjötaxi AB, Utö. Insatt mellan Årsta havsbad - Utö.

1973 - 1974. Utchartrad till Jens Carlsson, Dalarö. Insatt i trafik för Ö-Taxi mellan Dalarö - Ornö/ Utö. Dock så var det stora problem med maskineriet, för det kom in kondensvatten i spridare, samt till pumpar. Vid ett tillfälle sjönk akterskeppet och man fick renovera dieslarna.

1975. Såld till Ebbe Eberhardsson, Stockholm.

1977. Såld till Oxelösunds kommun, Oxelösund. Omdöpt till SOPHIA ALBERTINA.

1977. Insatt i chartertrafik.

1979. Ombyggd vid Larsson & Kjellbergs plåt & smide, Oxelösund.

1980. Byttes maskineriet..

1984 05 28. Körde fartyget på en stock, det rådde tät dimma.

1985 06 01. Skulle man hjälpa en fritidsbåt som hade gått på Bakungsgrundet, men under försöket att dra loss fartyget fick man själv grundkänning.

1985 08 12. Gick fartyget på grund utanför Oxelösund. Drogs loss av SIMSON och vart reparerad vid Raulins Plåt.

1988. Såld till Destination Norrköping, Norrköping.

1989. Såld till Per Larsson, Norrköping. Omdöpt till ATTERBOM. I trafik till Esterön.

1990 01. Såld till Rederi Ab Båt & Skärgård.

1990. Ändrar rederiet namn till Ängsholmen Rederi AB, Bromma. Insatt på chartertrafik.

1990. Insatt mellan Slussen - Fjäderholmarna.

1991. Insatt mellan Slussen - Skeppsholmen under jazzfestivalen.

2010 07 01. Utchartrad till Trosa Rederi HB, Trosa. Insatt mellan Trosa hamn - Trosa Havsbad - Kråmö - Askö/ Trosa - Nyköping.

2012 06 02. Under en resa så fastnar man i en förankring till en flytbrygga. En dykare kallas in för att få loss fartyget.

2014 06 15. Såld till Karlstad Sjötrafik Ab, Karlstad. Omdöpt till HULDA III af KARLSTAD.

2014 06. Insatt mellan Karlstad - Hammarö - Rävön - Långön - Alvön - Kristinehamn.

2015. Nytt maskineri installeras.

2015 06 24. Går på grund i leden mot Alvön. Bogserades tillbaks till Kristinehamn för reparation.

M/S ATTERBOM.

Tillbaka till Ängsholmen Rederi Ab.

© 2017 faktaomfartyg.