M/S EUGENIA.

Byggd 1968 av Gustavsson & Anderssons varvs AB, Lidingö.

Varvsnummer. 1034.

Dimensioner. 15,81 x 3,86 x 1,20 m

Efter förlängning. 16,86 x 4,15 x 1,20 m.

Brt/ Nrt. 29/20

Efter ombyggnad. Brt. 33.

Maskineri. Två Volvo Penta  TAMD 100 dieslar.

Effekt. 206 kW.

Knop. 12,0.

Efter maskinbyte. Två Detroit 8V-7L dieslar.

Effekt. ?.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. Två GM Detroit 6V92 dieslar.

Effekt. 691 kW.

Knop. 25.

RN. 11485.

Systerfartyg. SOPHIA ALBERTINA II.

Levererades 1968 till Greve Rutger von Essen, Skokloster. Döpt av Prinsessan Christina.

1968. Insatt mellan Stockholm -Sigtuna - Skokloster. 

1970. Upplagd vid Gustavsson & Anderssons varv, Lidingö.

1977 03. Såld till Norgas A/S, Oslo, Norge. Omdöpt till CARGADØREN. Hemmahamn Larvik.

1977 03. Ombyggd med nytt maskineri och upphöjd styrhytt. Satt i trafik som personalfartyg för oljearbetare.

1982 04. Såld till p/r Tina, (Jörgen Bosvik), Litlabø, Norge. Hemmahamn Larvik.

1985 11. Såld till A/S Tina, Stavanger, Norge. Hemmahamn Haugesund.

1991 04 31. Såld till Synnøv og Kåre Øvstedal, Vågåmo, Norge. Omdöpt till GJENDE IV.

1992. Nytt maskineri installeras. 

1992. Transporterad till sjön Gjende och sätts in mellan Gjendheim - Gjendebu.

2006 05 14. Såld till Solkustturer Ab, Oskarshamn. Omdöpt till SOLVIND. Lastas upp på en trailer för transport till Oskarshamn.

2006. Renoverad och ombyggd.

2007 07 07. Insatt mellan Oskarshamn - Oknö - Borgholm.

2008 07 31. Går på grund i Svartöleden norr om Mönsterås. Fick skador på propeller.

2009 11 02. Såld till V. Jako Zuvies Apdirbimo Imoné, Klaipeda, Litauen.

2009 11 07. Börjar ta in vatten  på resan över till Klaipeda och Kustbevakning kommer ut med länspumpar och ser till att fartyget kommer in till Vändburgs hamn på Gotland.

2009. Kunde resan fortsätta.

Bild saknas.

Tillbaka till Solkustturer.

© 2019 faktaomfartyg.