M/S SCOTTISH VIKING.

Byggd 2009 av C.N. "Visentini" di Visentini Francesco & C, Porto Viro yard, Italien.

Varvsnummer. 221.

Dimensioner. 186,00 x 25,60 x 6,85 m.

GT/ NT/ DWT. 26904/ 9000/ 7000.

Maskineri. Två MAN B&W 9L48/60B dieslar.

Effekt. 21600 kW.

Knop. 24,0.

Passagerare. 800.

Hyttplatser. 428.

Bilar. 195.

Lastmeter. 2250.

IMO. 9435454.

Systerfartyg. PARTENOPE. TRINACRIA. STENA FORWARDER. CARTOUR. EUROSTAR VALENCIA.  EUROSTAR SALERNO.  GOLFO ARANCI.

    GOLFO DEGLI ANGELI.  LAGAN VIKING. MERSEY VIKING. CARTOUR BETA. CARTOUR GAMMA BORJA

BORJA DOS. WATLING STREET. NORMAN VOYAGER. AKEMAN STREET. CARTOUR DELTA. VISEMAR ONE. CARTOUR EPSILON.

Levererades 15 april 2009 till Ermine Street Shipping Ltd (Epic Shipping), London, England. Satt under Italiensk flagg, hemmahamn Bari.

2009 05. Utchartrad till Norfolkline. 

2009 05 13. Provanlöp i Zeebrügge.

2009 05 18. Insatt mellan Zeebrügge - Rosyth.

2009 09. Såld till Visemar Di Navigazione SRL, Porto Viro (hemmahamn Bari), Italien. Utchartard till Norfolkline.

2010 07 12. Såldes Norfolklines till DFDS Seaways.

2010 08 05. Kolliderade med en fiskebåt på resa mellan Rosyth - Zeebrügge. En besättningsman från fiskebåten saknas.

2010 12 14. Sista dagen i trafik mellan Rosyth - Zeebrügge.

2010 12. Avslutad charter för DFDS Seaways.

2010 12 24 - 2010 12 27. Avgick Zeebrügge mot Ventspils.

2011 01 03. Utchartrad till Scandlines.

2011 01 03. Insatt mellan Ventspils - Nynäshamn.

2012 10 11. Chartern övertagen av Stena Line, som även övertog linjen.

2014 04 10 - 2014 04 11. Avgick varvet i Gdansk mot Travemünde.

2014 04 12 - 2014 04 14. Avgick Travemünde mot Ventspils.

2014 04 15. Insatt mellan Ventspils - Nynäshamn.

2016 12. Varvsbesök.

2016 12 05. Avgick Nynäshamn mot Gdansk.

2016 12 06. Ankom Remontowa, Gdansk.

2016 12 21. Insatt mellan Nynäshamn - Ventspils.

    

M/S SCOTTISH VIKING.

 

M/S SCOTTISH VIKING.

Tillbaka till Norfolkline.

Tillbaka till DFDS Seaways.

Tillbaka till Scandlines.

Tillbaka till Stena Line.

© 2011 faktaomfartyg.