M/S SAINT-GERMAIN.

Byggd 1951 av Helsingør Skibs og Maskinbyggeri, Helsingør, Danmark.

Varvsnummer. 303.

Dimensioner. 115,80 x 18,60 x 4,12 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 3492/ 841/ 1299.

Maskineri. Två 9-cyl, B&W dieslar.

Effekt. 4490 kW.

Knop. 16,5.

Passagerare. 850

Efter ombyggnad. 1000.

Hyttplatser. 106.

Bilar. 130.

Lastmeter. 340.

IMO. 5305895.

1951 04 05. Sjösatt.

Levererades i juli 1951 till Societe National de Chemins de Fer (S.N.C.F.), Paris, Frankrike.

1951 07 24. Ankom Dunkerque från Helsingör.

1951 07 26. Första turen som tågfärja mellan Dunkerque - Dover.

1951 07 28. Insatt i ordinarie trafik.

1951 12 11. Krockade med Prince Of Wales piren i Dover i tjock dimma och kunde inte lasta sovvagnarna som skulle medfölja.

1953 09 06. Kolliderade med fraktfartyget ST JEAN och fick två av sina livbåtar demolerade.

1958 05 30 - 1958 07 08. Insatt mellan Calais - Dover.

1962 08 -1962 09. Utchartrad till Townsend Car Ferries, Dover, England. Insatt mellan Dover - Calais.

1967 02 06. Kolliderade med kajen i Dunkerque

1967 10 02 - 1967 10 31. Insatt mellan Dunkerque - Harwich.

1976 07 05. Insatt mellan Dunkerque Ouest - Dover.

1979 02 21. Kolliderade med bulkern Artadi, Två människor omkommer. Repareras i Dunkerque.

1985 02 20. Insatt endast som fraktfärja.

1987 07 08. Under en svängningsmanöver i Dover så krockade man med Admiralty pier och fick skador på bogen.

1988 05 16. Sista dagen i trafik.

1988 07 21. Såld till Triton Ship Delivery, London. Omdöpt till GERMAIN. Avgick Dover mot Alang Indien.

1988 08 11. Ankom NCK Sun Exports, Port Alang, Indien och höggs upp.

M/S SAINT-GERMAIN.

Extrabild.

Tillbaka till SNCF.

Tillbaka till Townsend.

Tillbaka till Sealink.

© 2022 faktaomfartyg.