S/S GUDUR.

Byggd 1928 av Helsingörs Jernskibs og Maskinbyggeri A/S, Helsingør, Danmark.

Varvsnummer. ?.

Dimensioner. 93,84 x 13,74 x 5,09 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 1599/ 809/ 2480.

Maskineri. 3-cyl, trippelångmaskin.

Effekt. 900 hk.

Knop. ?.

Passagerare. 6.

Hyttplatser. 6.

RN. 7469.

IMO. 5137262.

Systerfartyg. GONDUL. RANE. RING.

1928 07 09. Sjösatt.

Levererades 21 augusti 1928 till Stockholms Rederi Ab Svea, Stockholm.

1928 08. Insatt på livsmedelstraden till England i samarbete med Elleman Wilson Line.

1930 03 03. Kolliderade med Tyska ångaren KOHLENIMPORT utanför Terschelling. Tyska ångaren sjönk.

1942 10 15. Kantrade fartyget och sjönk i hård storm vid Ratan i Bottenviken.

1945 07 10. Bärgades fartyget av Neptunbolaget.

1945 07 21. Ankom Finnboda varf under bogsering där ångmaskin togs bort.

1946 11. Bogserad till Norrköpings varv för iståndsättning.

1948 06. Bogserad till Hammarbyverken, Stockholm där ångmaskinen åter monterades in.

1949  02 12. Återlevererad till Stockholms Rederi Ab Svea, Stockholm.

1964 10. Omdöpt till HUGIN.

1966 10. Såld till Averola Cia Nav, S,A, Panama. Omdöpt till RUGIN.

1967. Omdöpt till PANAGIOTIS.

1968. Omdöpt till TOMAZO.

1968 11 25. Beslagtogs av Italienska myndigheter i Palermo och lades upp i hamnen.

1971 09. Såld till G Miniera Syracusa, Italien.

1975. Såld till Fercomit SpA, Brindisi, Italien.

1975 04 27. Påbörjades upphuggningen av fartyget.

S/S GUDUR.

S/S RUGIN.

Tillbaka till Rederi Ab Svea.

© 2021 faktaomfartyg.