S/S GONDUL.

Byggd 1928 av A/S Helsingørs Jernskibs og Maskinbyggeri, Helsingør, Danmark.

Varvsnummer. 183.

Dimensioner. 80,50 x 11,40 x 4,30 m.

Brt/ Dwt. 1234/ 2025.

Maskineri. 3-cyl, trippelångmaskin.

Effekt. 1000.

Knop. 10,0.

Passagerare. 12.

RN. 7451.

IDno. 3007451.

Systerfartyg. GUDUR. RANE. RING.

1928 03 31. Sjösatt.

Levererades 17 maj 1928 till Rederi Ab Svea, Stockholm.

1928 05. Insatt i livsmedeltraden Malmö - London fram till 1939.

1928 10. Under tjocka satte sig GONDUL fast under ”Dronningstolen” (bro) på Möen.

1929 12. På nyårsnatten så eldhärjades linneförrådet

1929. Vid två tillfällen kolliderade GONDUL med fartyg i Themsen. Första gången med CORFELL, London. Andra gången med LADY MARTIN, Dublin. Vid båda tillfällena vart GONDUL avskriven från skulden.

1935. Gick på grund vid Hven, tjock dimma rådde.

1939 11 10. Mårtensafton. Lastad med pappersmassa blev GONDUL kapad av ett tyskt örlogsfartyg (utanför Skanör) och förd till Swinemünde. 

1939 12. Frigiven efter en månad.

1940 10 01. Minsprängdes i Flintrännan utanför Klagshamn och sjönk i grunt vatten. Fem man i besättningen skadades.

1940 10 15. Fartyget bärgades av Röda Bolaget och förd till Kockums Varv för reparation.

1941 01. Insatt på svenska och tyska hamnar.

1943 05 28. GONDUL avgår ifrån Lübeck med destination Sverige. Kl 00.15 utanför Wismar minsprängs hon. Tyska örlogsfartyg försöker bogsera GONDUL mot land. Detta lyckas ej. Kl 05.15 överger besättningen fartyget och går ombord på den tyska motorskonaren HEIMAT. GONDUL kantrade och sjönk på ett djup av 24 meter.

 

S/S GONDUL.

Tillbaka till rederi Ab Svea.

© 2014 faktaomfartyg.