M/S GORCH FOCK.

Byggd 1963 av J.J. Sietas, Hamburg, Tyskland.

Varvsnummer. 520.

Dimensioner. 55,17 x 10,42 x 315 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 980/ 478/ 108.

Maskineri. Två 6-cyl, MAN dieslar.

Effekt. 1112 kW.

Knop. 14,5.

Passagerare. 650.

IMO. 5404586.

Levererades 23 april 1963 till HADAG, Hamburg, Tyskland.

1963 05 08. Insatt mellan Cuxhaven - Helgoland.

1963 05. Insatt mellan Hörnum - Helgoland.

1963 10 - 1964 03. Utchartrad till Skagen Linjen Rederi AB, Göteborg (Stena Line). Insatt mellan Göteborg - Frederikshavn/ Skagen.

1964 03 - 1964 06 28. Insatt mellan Faaborg - Kiel.

1964 06 - 1964 09. Insatt mellan Hörnum - Helgoland.

1964 09 - 1964 12 30. Insatt mellan Kiel - Sønderborg.

1965 05 - 1965 09. Insatt mellan Hörnum - Helgoland.

1965 10. Utchartrad till Centrumlinjen.

1965 11 13. Insatt mellan Malmö - Köpenhamn.

1969. Återlämnad till ägarna, Insatt mellan Hörnum - Helgoland.

1970 01 - 1970 02. Utchartrad till Centrumlinjen. Insatt mellan Malmö - Köpenhamn under ordinarie fartygs varvöversyn.

1971 01 10. Insatt för Skanfahrt GmbH, Eckernförde mellan Travemünde - Rødby havn.

1972 04 02. När fartyget låg i Eckernförde, så bröt det ut brand ombord och det vart vissa skador.

1974 04 09. Såld till Peter Deilmann, Neustadt, Tyskland. Omdöpt till NORDWELLE. Insatt på inköpsturer från Neustadt in Holstein (norr om Travemünde) - Rødbyhavn.

1976 03 - 1976 05. Utchartrad till Nya Centrumlinjen för trafik mellan Malmö - Köpenhamn.

1976 08 23. Insatt mellan Emden - Delfzijl.

1977 02 15. Såld till Dolfijn Schiffahrts-Gesellschaft, Emden, Tyskland. Omdöpt till DOLFIJN I.

1980. Registrerad för Ocean Wagons Inc., Panama. Omdöpt till DOLFIJN II.

1986. Såld till Kamstra Beheer, Eemshaven, Holland. (Registrerad i Panama). Insatt på inköpsturer mellan Eemshaven - Tyskland.

1999 06 30. Upplagd i Eemshaven, Holland.

2003 09. Såld till At Sea SA, Panama.

2007 10. Såld till Nava-Shipyard Sp Z OO, Panama.

 

M/S GORCH FOCK.

M/S NORDWELLE.

   

  M/S DOLFIJN II.

Tillbaka till Hadag

Tillbaka till Skagen Linjen.

Tillbaka till Peter Deilmann.

Tillbaka till Centrum Linjen.

© 2014 faktaomfartyg.