HSC CAT-LINK V.

Byggd 1998 av International Catamarans Ltd, Hobart, Tasmanien, Australien.

Varvsnummer. 049.

Dimensioner. 91,30 x 26,00 x 3,70 m.

GT/ NT/ DWT. 5619/ 2314/ 500.

Maskineri. Fyra Ruston 20RK-270 dieslar.

Effekt. 28320 kW.

Knop. 44,0 (max).

Passagerare. 900.

Efter omklassning. 676.

Bilar. 240.

IMO. 9176060.

Systerfartyg.  INCAT 046. CATALONIA. CAT-LINK IV.

1997 10 13. Kölsträckt.

1998 06 13. Sjösatt.

1998 06 20 - 1998 06 21. Provturer.

Levererades 26 juni 1998 till Nordic Catamaran Ferries K/S, Aarhus, Danmark. Utchartrad till Cat-Link/ Scandlines, Danmark.

1998 07 14. Ankom New York.

1998 07 17. Avgick New York mot Europa för att erövra "The Blue Ribbon Band" som snabbaste fartyg över Atlanten.

1998 07 20. Ankom Bishops Rock. Med en snitt hastighet på 41,284 knop så lyckas fartyget erövra Hales Trophy. (Personligen så tycker jag att det är fortfarande UNITED STATES som har rekordet eftersom den är en "vis" skillnad i storlek.

1998 07 21. Avgick Southampton mot Danmark.

1998 07 22. Visades upp i Köpenhamn.

1998 07 28. Insatt i Cat-Link/Scandlines trafik mellan Aarhus - Kalundborg

1999 01 01. Chartern övertagen av Mols Linien, Aarhus, Danmark.

1999 02. Omdöpt till MADS MOLS

1999 04 26. Insatt mellan Århus - Sjællands Odde.

1999 12 31. Tas fartyget ur trafiken och läggs upp i Århus Danmark.

2000 04. Insatt mellan Århus - Sjællands Odde.

2005 07 04. Sista dagen i trafik mellan Århus - Sjællands Odde, därefter upplagd i Århus.

2005 07 15. Avslutad charter.

2005 08 15. Omdöpt till INCAT 049. Omflaggad till Bahamaflagg, hemmahamn Nassau. Upplagd i Århus.

2005 12. Anmäld såld till Master Ferries, Kristiansand, Norge.

2005 12 20. Avgick Århus mot Örskov, Frederikshavn för varvsbesök

2006 01 09. Såld till Master Ferries, Kristiansand, Norge.

2006 02 24. Avgick Frederikshavn mot Kristiansand.

2006 02 27. Övertagen av dom nya Norska ägarna. Omdöpt till MASTER CAT

2006 04 26 - 2006 10 22. Insatt mellan Kristiansand - Hanstholm.

2007 04 26. Insatt mellan Kristiansand - Hanstholm.

2007 07 09. Fick problem med maskineriet och tvingades ställa in avgångar. 

2007 07 11. Åter i trafik.

2007 07 13. Kolliderade med kajen i Hanstholm och fick en mindre skada på babords ponton. Reparerades så fartyget kunde gå i normal trafik senare på kvällen.

2007 12. Fusionerades Master Ferries med Fjord Line.

2008 03 10. Registrerad för Fjord Line Skibsholding II, Hanstholm, Danmark. Omdöpt till FJORDCAT. 

2008 05. Namnändrad till FJORD CAT.

2008 07 20. Körde in i vågbrytaren när man skulle undvika att kollidera med en segelbåt i Hanstholm. Fick skador på babords skrov.

2008 09 21. Sista dagen i trafik för säsongen, därefter upplagd i Marvika.

2008 10 17. Upplagd i Korsør.

2009 03 28 - 2010 03 30. varvsbesök i Fredericia.

2009 04. Upplagd i Hundested.

2010 04. Hemmahamn Hirtshals.

2010 04 30 - 2010 09. Insatt mellan Hirtshals - Kristiansand. 

2010 09. Upplagd i Frederikshavn

2011 04  14. Insatt mellan Kristiansand - Hirtshals.

2015 05 18. Spetsen på ena skrovet kilades fast vid en fender i Kristiansand och det blev ett mindre hål. Togs ur trafik för reparation.

2015 05 21. Åter i trafik.

2015 06 18. Ankom Frederikshavn för reparation.

2015 06 22. Åter i trafik.

2017 04 07. I trafik för säsongen.

2017 04 11 - 2017 04 12. Ur trafik för tekniska problem.

2017 04 17. Fick ställa in sin tur mellan Kristiansand - Hirtshals på grund av maskinproblem. resenärerna bussades till Stavanger och fick åka med BERGENSFJORD i stället. 

2017 04 19. Bogserad till Frederikshavn för reparation.

2017 06 01. Åter i trafik.

2017 09 17 - 2017 09 24. Används som partybåt under cykel VM i Bergen, Norge.

HSC CAT-LINK V. 

HSC MADS MOLS.

 

HSC INCAT 049.

HSC MASTER CAT.

HSC FJORDCAT.

HSC FJORD CAT.

Tillbaka till Cat-Link.

Tillbaka till Scandlines.

Tillbaka till Mols Linien

Tillbaka till Master Ferries.

Tillbaka till Fjord Line.

© 2017 faktaomfartyg.