HSC CAT-LINK IV.

Byggd 1998 av InCat Australia Pty Ltd., Moonah, Tasmanien, Australien.

Varvsnummer 48.

Dimensioner. 91,30 x 26,00 x 3,70 m.

GT/ NT/ DWT. 5617/ 2311/ 510.

Maskineri. Fyra Ruston 20RK-270 dieslar.

Effekt. 28324 kW.

Knop. 44,0.

Pass. 900.

Bilar. 240.

IMO. 9176058.

Systerfartyg. INCAT 046. CATALONIA. CAT-LINK V.

1998 03 28. Sjösatt.

Levererades 22 maj 1998 till Cat-Link A/S, Aarhus, Danmark.

1998 04 22. Påbörjade resan från varvet till Århus, Danmark.

1998 05 12. Ankom Århus.

1998 05 22. Insatt mellan Århus - Kalundborg.

1999 01. Så går Cat-Link och Mols Linien ihop, registrerad för Mols-Linien A/S, Århus, Danmark.

1999 02. Omdöpt till MAX MOLS.

1999 04 26. Insatt mellan Århus - Själlands Odde.

2000 04. Tas fartyget ur trafik och läggs upp i Århus.

2000 05 01. Utchartrad till Marine Atlantic, St John, Kanada.

2000 05 15. Avgick Århus mot Kanada.

2000 06 23 - 2000 09 16. Insatt mellan North Sydney - Port Aux Basques.

2000 11. Åter från charter och upplagd i Århus.

2001 03. Insatt mellan Århus - Sjællands Odde.

2001 04. Upplagd i Århus.

2001 07 09 - 2001 07 18. Utchartrad till Scandlines Hansa för trafik mellan Rønne - Sassnitz. (Vissa turer även från Ystad).

2001 08. Upplagd i Århus.

2002 04 18. Utchartrad till Riga Sea Line, Riga, Lettland.

2002 04 20. Avgick Århus mot Riga.

2002 04 25 - 2002 09 19. Insatt mellan Riga - Nynäshamn.

2002 09. Åter upplagd i Århus efter avslutad charter.

2003 02. Insatt mellan Århus - Sjællands Odde.

2003 02 21. Vid avgång från Århus mot Sjællands Odde så hade en busschaufför glömt och lägga i handbromsen och när MAX MOLS började få upp fart så rullade bussen ut genom jalusi porten och kom halvvägs ut. MAX MOLS återvände till Århus där dom lyckades få upp bussen igen.

2004 03. Utchartrad till P&O Ferries, England.

2004 03 14. Avgick Århus mot Dover.

2004 04 03. Insatt mellan Portsmouth - Caen med artistnamnet " CAEN EXPRESS".

2004 10. Återlämnad.

2004 10. Varvsbesök i Frederikshavn.

2004 11. Insatt mellan Århus - Sjællands Odde.

2010 08 09 - 2010 08 26. Efter det man haft problem med ena huvudmaskinen, så bytes den ut i Frederikshavn.

2017 10 02. Avgick Århus mot Frederikshavn för ombyggnad, bland annat får man en hiss monterad i aktern.

2017 11 11. Åter i Århus.

2018 06 16. Avgick Århus mot Ebeltoft för uppläggning.

2018 08 08. Avgick Ebeltoft för provtur till Ystad och Rönne.

2018 08 09. Avgick Rönne mot Ystad och tillbaks till Rönne. Därefter avgick man mot Ebeltoft.

2018 08 13. Insatt mellan Århus - Sjællands Odde.

2018 09 01. Även reservfärja för Bornholmslinjen mellan Rönne - Ystad.

2019 01 22. Omdöpt till MAX.

2019 03 13. Avslutat trafik mellan Århus - Sjællands Odde.

2019 04 05. Provtur mellan Rönne - Ystad.

2019 04 13. Insatt mellan Rönne - Ystad.

2019 07 19. Så lade fartyget ut innan man hade tagit ombord gående passagerare, fick vända tillbaks till hamnen och plocka upp dom.

2020 06 18. Insatt mellan Århus - Själlands Odde

2020 06 19. Även trafik mellan Ebeltoft - Själlands Odde.

2020 08 19. Insatt mellan Rönne - Ystad.

2020 12 21 - 2020 12 28. Insatt mellan Århus - Själlands Odde.

2020 12 28. Upplagd i Ebeltoft.

2021 03 18. Avgick Ebeltoft mot Rönne.

2021 02 26 - 2021 10 24. Insatt mellan Rönne - Ystad.

2021 10. Upplagd i Århus/ reservfärja.

2022 12 22 - 2022 12 28. Insatt mellan Århus - Själlands Odde. Därefter upplagd i Ebeltoft.

2022 01 15. Avgick Ebeltoft mot Århus.

2022 03 29. Avgick Ebeltoft mot Rönne.

2022 03 30 - 2023 04 19. Insatt mellan Rönne - Ystad (reservfärja och ordinarie trafik).

2023 05 11. Insatt mellan Ebeltoft - Själlands Odde.

HSC CAT-LINK IV.

HSC MAX MOLS.

HSC MAX MOLS.

HSC MAX MOLS.

HSC MAX.

Tillbaka till Cat-Link.

Tillbaka till Scandlines.

Tillbaka till Mols Linien.

Tillbaka till Marine Atlantic.

Tillbaka till Riga Sea Line.

Tillbaka till P&O Ferries.

Tillbaka till Bornholmslinjen.

© 2023 faktaomfartyg.