M/S VILLANDRY.

Byggd 1965 av Dubigeon-Normandie S.A., Nantes-Chantenay, Frankrike.

Varvsnummer. 809.

Dimensioner. 104,86 x 17,68 x 4,20 m.

Brt/ Dwt. 2286/ 680.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 3444/ 982/ 625.

Maskineri. Två 16-cyl, Pielstick dieslar.

Effekt. 9235 kW.

Knop. 19,0.

Passagerare. 1380.

Hyttplatser. ?.

Bilar. 180.

IMO. 6503567.

Systerfartyg. VALENCAY.

1964 11 20. Sjösatt.

1965 04 23. Avgick från Nantes, men i höjd med Brest fick fartyget maskinhaveri.

1965 04 27. Avgick Brest mot Cherbourg.

Levererades i maj 1965 till S.N.C.F., Dieppe, Frankrike.

1965 05 16. Insatt mellan Dieppe - Newhaven.

1966 10 06 - 1966 10 10. Resa till London.

1970 05 01 - 1970 05 02. Resa till London.

1970 05 09 - 1970 05 11. Resa mellan Le Havre - Jersey - Cherbourg - Jersey - Le Havre.

1975 12. Påbörjades ombyggnaden av fartyget vid Ateliers et Chantiers, Le Havre, Frankrike. En bogport monterades, samt att vissa delar av bildäcket höjdes med ca 56 cm.

1977 04 09. Åter i trafik mellan Dieppe - Newhaven.

1982 06 07 - 1982 08. Utchartrad till Sealink U.K. Ltd.. Insatt mellan Stranraer - Larne.

1982 08. Insatt mellan Calais - Dover.

1982 10. Upplagd i Calais.

1983 06 24 - 1983 07 08. Insatt mellan Heysham - Belfast.

1983 07. Upplagd i Calais.

1983 08 12 - 1983 08 13. Utchartrad till Sealink U.K. Ltd.. Insatt mellan Holyhead - Dun Laoghaire.

1984. Så planerades en försäljning till Sea Lady Maritime, Liberia och det var tänkt att hennes namn skulle bli YASMINE, men det vart inget av den försäljningen. 

1984 08. Såld till Agapitos Bros., Pireus, Grekland. Omdöpt till OLYMPIA.

1986. Såld till Ionian Lines Shipping, Pireus, Grekland. Omdöpt till DELOS.

1986. Insatt för Strintzis Lines mellan Killini - Poros.

1997 01. Såld till Equester Shipping Co. N.V., Kingstown, St Vincent & Grenadines.

1998 11. Såld till Infiniti Indosakti, Indonesien. Omdöpt till ADINA LESTARI 102

1998. Upphuggen enligt vissa källor.

2011 10 11. Struken ur registren.

M/S VILLANDRY.

M/S OLYMPIA.

M/S DELOS.

Tillbaka till SNCF.

Tillbaka till SEALINK.

Tillbaka till Agapitos.

Tillbaka till Strintzis.

© 2014 faktaomfartyg.