S/S VIELLE MONTAGNE III.

Byggd 1916 av Motala Verkstad, Motala.

Varvsnummer. 466.

Dimensioner. 30,57 x 6,82 x 3,16 m.

Efter ombyggnad. 31,80 x 6,89 x 2,40 m.

Brt. 231.

Efter ombyggnad. 289.

Maskineri. Ångmaskin.

Effekt. ?.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. Två 6-cyl, Albin Marin dieslar.

Effekt. 220 kW.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. Två Volvo-Penta TAMD 162 dieslar.

Effekt. 346 kW.

Knop. 10.

Efter ombyggnad. Passagerare. 170.

RN. 5823.

IMO. 5380027.

1916 03 15. Kölsträckt.

Levererades 1916 till Sven Otto Torell, Åmmeberg. 

1916. Insatt för Franska gruvbolaget Vielle Montagne som lastfartyg på traden Åmmeberg - Göteborg. Fraktar zinkmalm.

1930 12 09. Kolliderar med Tyska KRESSMAN i Göta älv söder om Lilla Edet och sjunker.

1930 12. Bärgas och repareras vid Lödöse varv.

1957. Byts ångmaskin ut mot diesel.

1967 02. Såld till Einar Arne Lennart Olausson, Mellerud. Omdöpt till ARNÖ.

1973 11. Såld till T.R. Göransson, Lidköping.

1974 09. Såld till P.H.R. Rutgersson, Karlstad.

1975 01. Såld till Gösta Albin Weistrand, Harge. Omdöpt till VÄTTERÖ.

1983 04. Såld till Jan Christer Bertil Sjöö, Stockholm.

1989 08 30. Såld på exekutiv auktion till Rederi AB Göta Kanal, Göteborg. Omdöpt till MOTALASTRÖM.

1989. Ombyggd till passagerarfartyg vid Falkenbergs varv, Falkenberg. Förlängs, samt nytt maskineri installeras.

1989 12. Såld till Rederi AB Titania, Göteborg.

1990. Insatt på Göta Kanal på sträckan Töreboda - Vadstena - Berg.

1996 09 15. Övertagen av Göta Kanal Charter Stockholm AB

1996 10 11. Omdöpt till RIDDARHOLMEN.

2010 02 01. Köper Blidösundsbolaget upp rederiet, som blir ett dotterföretag inom Blidösundsbolaget.

M/S RIDDARHOLMEN.

Tillbaka till Göta Kanal Charter.

© 2014 faktaomfartyg.