M/S VIDAR II.

Byggd 1982 av Bureå Mekaniska Hb, Råneå.

Varvsnummer. 11.

Dimensioner. 12,52 x 4,20 x 1,65 m.

Efter förlängning. 14,02 x 4,30 x 1,65 m.

Brt/ Nrt. 15/6.

Efter ombyggnad. 24/ 7.

Maskineri. En Volvo Penta MD 100B diesel.

EFfekt. 105 kW.

Knop. ?

Efter maskinbyte. En Volvo Penta TAMD 74 diesel.

Effekt. 182 kW.

Knop. 8,0.

Passagerare. 69.

Efter omklassning. 50.

KM RN. 13035.

Levererades 1982 till HB Olofssons & Sandströms Transport, Norrbyn.

1982. Insatt i trafik runt Umeå skärgård.

1987 07. Såld till Arholma Passbåt HB, Krokholmen. Omdöpt till ARHOLMATVÅ.

1988 05. Såld till Arholma Sjötrafik Ab, Krokholmen. Omdöpt till ARHOLMA II.

1988. Förlängd.

1998. Såld till Rederibolaget BK-Line, Karlshamn. Insatt mellan Matvik - Tärnö.

1999 04 10. Såld till Skärgårdstransporter Ab Sölvesborg.

2001. Så byter rederiet namn till Matvik-Tärnölinjen Ab, Karlshamn.

2011 05 06. Såld till Tjärö Restaurang & Marina Ab, Ronneby. Omdöpt till KATTSKÄR. Hemort Tjärö.

2015 12 10. Såld till Tjärö Fastigheter Ab, Lund. Insatt mellan Järnavik - Tjärö.

2018 06 01. Såld till Solkustturer Ab, Oskarshamn. Nytt maskineriet installeras.

2019 02 25. Omdöpt till SOLFRUN.

2019 06 - 2019 08. Insatt mellan Byxelkrok - Blå jungfrun.

2022 10. Såld till Stallets restaurang & Sjötransport Ab, Ljungbyholm. Hemmahamn Byxelkrok.

M/S SOLFRUN.

Tillbaka till Solkustturer.

© 2022 faktaomfartyg.