M/S VEMMENÆS.

Byggd 1931 av H. C. Christensens Staalskibsværft, Marstal, Danmark.

Varvsnummer. 44.

Dimensioner. 23,22 x 6,78 x 2,07 m

Efter ombyggnad. 25,24 x 6,71 x 2,44 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 69/ 24/ 35.

Efter ombyggnad. GT/ NT. 119/ 19.

Maskineri. Okänd diesel vid leverans.

Effekt. 195 hk.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. En Völund diesel.

Effekt. ?.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. Volvo Penta TMD 120A,

Effekt. 270 kW.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. En Volvo Penta D12D-B MH diesel

Effekt. 300 hk.

Knop. 10,0.

Efter ombyggnad. Passagerare. 300.

2006. Passagerare. 200.

Bilar. 10-12.

Efter ombyggnad. 0.

RN. 10407.

Levererades 1931 till A/S Rudkøbing-Vemmenæs Færgerute, Rudkøbing, Danmark.

1931. Insatt mellan Rudkøbing - Vemmenæs.

1947 11. Kolliderade i på väg ut från Rudkøbing med Danska JOHANNE. 

1953. Såld till Dampskibsselskabet Smaalandshavet, A/S, Bandholm, Danmark. Omdöpt till FEMØSUND.

1953. Insatt mellan Bandholm - Askø - Fejø - Femø.

1967. Såld till Allan och Åke Harrysson, Lysekil. Omdöpt till GULLMARSFÄRJAN II.

1967. Insatt för Handelsbolaget Skärgårdstrafik i Lysekil som drev färjetrafik till öarna kring Lysekil.

1974. Nytt maskineri installeras. 

1975 07 01. Såld till Lysekils kommun, Lysekil.

1987. Ombyggd med ny brygga, samt inredning.

1991 02. Såld till Marin & Maskin i Stockholm AB, Stockholm. Omdöpt till ÄNGSHOLMEN.

1991. Ombyggd till passagerarfartyg.

1991 05 09. Insatt mellan Stockholm - Fjäderholmarna.

1998 05. Såld till Stockholms Flottservice AB, Stockholm. Omdöpt till TIVOLIEXPRESSEN.

1998 05. Under sommarmånaderna, insatt mellan Slussen - Gröna Lund.

2000 03 07. Såld till Ressel Consulting AB, Stockholm. 

2000. Insatt som "Event Express" för att sättas in på olika evenemang och större transporter. 

2000 06 02. Vid den stora PFP övningen BALTOPS 2000 gick fartyget i dygnet runt trafik som skyttel färja för US Navy. 

2000. Under Tall Ship Race kördes ett antal VIP resor och större transporter. 

2000. Under hösten transporterades hela Amfibiekåren till Vaxholms kastell för soldatens erinran i en enda omgång. 

2000. Vid de Nordiska Sjöfartsdagarna kördes gratisresor till Värtan under sakkunnig ledning av guiden.

2000 09. Ombyggd och anpassad vid Rindö Marine.

2000 09 18. Undertecknades kontrakt om två års trafik i Hammarbysjön för Stockholms Gatu- & Fastighetskontor. Trafiken ersätter en tidigare planerad bro. Till operatör av denna trafik engageras Blidösundsbolaget för bemanning och teknisk drift.

2000 12 01. Omdöpt till EMELIE AV HAMMARBY SJÖSTAD, samt invigde den nya trafiken mellan Barnängen - Luma.

2000 12 08. Fick fartyget kungligt besök.

2002 07 26. Avslutad trafik mellan Barnängen - Luma.

2002 07 27 - 2002 08 25. Trafik mellan Nybroviken - Hammarby Sjöstad (Bostadsutställningen Bo02).

2002 09 01. Insatt mellan Nybroviken - Djurgården - Hammarby sjön i provtrafik för Stockholms stad.

2003. Under sommaren. Insatt mellan Sjöstaden - Saltsjökvarn - Djurgården - Nybroviken.

2003. Under vintern, Utchartrad till Rederi Ballerina AB. Insatt mellan Nybroviken - Nacka Strand - Lidingö - Värtan

2004 12. Maskinbyte vid Rindö Marine.

2005 01 01. Insatt mellan Barnängen - Luma (Management B&N Hornet AB).

2005 03 07. Får ett hål i skrovet.

2005 03 08. Bogseras till Rindö Marine för reparation.

2005 03 11. Åter i trafik.

2005 05 25. Trafik mellan Sjöbussbryggan/Barnängsbryggan - Saltsjökvarn - Allmänna Gränd - Nybroviken.

2005 07. Management Ressel Rederi AB, Stockholm.

2006 06 19. Insatt mellan Hammarby Sjöstad - Barnängsbryggan - Saltsjökvarn - Allmänna Gränd - Nybroviken. (trafik fredag, lördag och söndag).

2006 08 05 - 2006 10 08. Daglig trafik mellan Hammarby Sjöstad - Barnängsbryggan - Saltsjökvarn - Allmänna Gränd - Nybroviken.

2007 05 21 - 2007 10 02. Daglig trafik mellan Hammarby Sjöstad - Barnängsbryggan -  Allmänna Gränd - Nybroviken.

2007 10 02 - 2007 12 23. Endast helgtrafik Hammarby Sjöstad - Barnängsbryggan -  Allmänna Gränd - Nybroviken.

2008 04 30. Daglig trafik mellan Hammarby Sjöstad - Barnängsbryggan -  Allmänna Gränd - Nybroviken.

2009 12 15. På resa mellan Stockholm och Simrishamn, så möter man hård väder utanför Karlskrona och tar in vatten, men man kan komma in till Karlskrona.

2009 12 - 2010 05. Ombyggd vid Marincenter Syd, Simrishamn.

2010 05 09. Avgår Simrishamn mot Stockholm.

2010 05 13. Insatt mellan Hammarby Sjöstad - Saltsjökvarn -  Allmänna Gränd - Nybroviken.

2014. Ombyggd vid Marincenter Syd Ab, Simrishamn.

2019 07 01. Såld till Ressel Rederi Ab, Stockholm.

M/S VEMMENÆS.

M/S GULLMARSFÄRJAN II.

M/S TIVOLIEXPRESSEN.

M/S EMELIE AV HAMMARBY SJÖSTAD.

Tillbaka till Ressel Rederi Ab.

Tillbaka till Blidösundsbolaget.

© 2022 faktaomfartyg.