M/S TUZLA.

Byggd 1985 av VEB Mathias Thesen Werft, Wismar, Östtyskland.

Varvsnummer. 154.

Dimensioner. 140,14 x 21,01 x 6,45.

Brt/ Dwt. 10,243/ 6,704.

Maskineri. Två 12-cyl, Halberstadt S.K.L. dieslar.

Effekt. 10600 kW.

Knop. 14,5.

Passagerare. 12.

Hyttplatser. 12.

Lastmeter. 1089.

IMO. 8306591.

Systerfartyg. AUERSBERG. GLEICHBERG. KAHLEBERG. TUTOVA.

1983 11 29. Sjösatt med namnet SIEGELBERG. Men arbetet på fartyget stoppades och skrovet lades upp.

Levererades 9 april 1985 till Compania de Navigatie ROMLINE, Constanta, Rumänien.

1985. Insatt i trafik på Svarta Havet.

1990 05 12. Kolliderade i Bosporen med det Ryska fraktfartyget ANDREY KIZHEVATOV. Fick skador på bogen.

1993. Överförd till Cypern flahh, hemmahamn Limassol.

1995. Registrerad i Rumänien.

1996 04 28. Utchartrad till Seatruck Ferries, Omdöpt till BOLERO. Insatt mellan Heysham - Warrenpoint.

1997 05 14 - 1997 05 28. Utchartrad till Argoman, Insatt mellan Harwich - Cuxhaven - Åbo.

1997 06 - 1997 08. Utchartrad till Estline. Insatt mellan Stockholm - Tallinn.

1997 09 - 1998 01. Utchartrad till Norfolk Line. Insatt mellan Scheveningen - Felixstowe.

2000 10 16. Såld till Alcatel Submarine Networks Marine, Köpenhamn, Danmark. Omdöpt till LODBROG. Upplagd i Leirvik.

2001 01. Ombyggd till kabelläggningsfartyg vid Remontowa S.A. Gdansk, Polen.

2009 01. Överförd till Fransk flagg.

M/S BOLERO.

M/S LODBROG.

Tillbaka till Seatruck

Tillbaka till Estline.

Tillbaka till Norfolk Line.

© 2022 faktaomfartyg.