S/S TURISTEN.

Byggd 1914 av Kjøbenhavns Flydedok A/S, Köpenhamn, Danmark.

Varvsnummer. 123.

Dimensioner. 24,48 x 5,20 x 2,40 m.

Efter ombyggnader. Brt/ Nrt. 114/ 55.

Maskineri. Ångmaskin

Effekt. ?.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. En 2-cyl, Bolinder diesel.

Effekt. 150 hk.

Knop. 10,0.

Efter maskinbyte. Två Rolls Royce dieslar.

Effekt. 380 hk.

Knop. 13,0.

Efter maskinbyte. Två Scania Vabis dieslar.

Effekt. 360 hk.

Knop. 12,0.

RN. 8185.

Levererades 1914 till Aktieselskabet Turisten, Köpenhamn, Danmark.

1914. Insatt mellan Köpenhamn - Saltholm.

1919. Såld till A/S Rødby-Femern Transport & Bugerselskab, Rødby Havn, Danmark. Omdöpt till SYLTHOLM.

1925. Såld till Em. Z. Svitzer´s Bjernings-Enterprise A/S, Köpenhamn, Danmark.

1928. Såld till Christen P. Christensen, Hvidore, Danmark.

1934. Överförd till K.J. Kristensen, Köpenhamn, Danmark.

1935. Såld till Th. Søeborg, Næstved, Danmark. Omdöpt till TH. SØEBORG

1936. Såld till Sander Nielsen, Bandholm, Danmark. Omdöpt till SAMSØ.

1937. Såld till p/r Richard Eliasson, Kalvsund. Omdöpt till TURISTEN. Vad hon gjorde första tiden är höjt i dunkel, men hon lär ha farit fram genom Göteborgs skärgård med klirrande och skvalpande last.

1937 07. Insatt mellan Göteborg - Öckerö, dock på söndagar insatt mellan Göteborg - Marstrand.

1937 08. Sammanstötte TURISTEN med REGENT straxt före Öckerö.

1938 05. Såld till Trafik AB Öckerö Skärgård, Hälsö.

1938 - 1939. Renoverades fartyget vid J.W Bergs Varv, Hälsö.

1939. Insatt mellan Göteborg - Galterö - Vinga.

1939 09 01 - 1945 11. Upplagd.

1945. Ombyggd.

1945 11. Åter i trafik.

1959. Nytt maskineri.

1959. Insatt mellan Hjulvik - Öckerö - Björkö - Hälsö - Knippla - Rörö.

1964 05. Fick fartyget maskinhaveri och lades upp vid J.W Bergs Varv, Hälsö.

1967. Nytt maskineri.

1967 06 01 - 1967 11. Insatt mellan Göteborg  - Fotö - Hönö - Klova. 

1967 11. Upplagd.

1968 05 01. Insatt mellan Göteborg  - Fotö - Hönö - Klova/ Göteborg - Rörö.

1968 10 10. På väg in till Göteborg körde fartyget på en halvsjunken stock som träffade propellern och maskineriet stannade. Fartyget drev upp på skäret vid Skalkorgarna. Fick snabbt assistans och bogserades till J.W Bergs Varv, Hälsö för reparation.

1968 11. Upplagd.

1969 05. Insatt mellan Göteborg  - Fotö - Hönö - Klova/ Göteborg - Rörö

1969 11 21. Såld till Rederi AB Sightseeingbåtar, Norrköping. Omdöpt till KOLMÅRDEN.

1970 05 06. Avgick Hälsö mot Norrköping. 

1970 05 13. Insatt mellan Norrköping - Kolmården.

1979. Ändrar rederiet namn till Kolmårdens Rederi AB, Norrköping.

1985 02 02. Sprang fartyget läck på grund av isskruvning och sjönk i Norrköping.

1985 02. Bärgades och reparerades.

1988. Såld till Wäddö Kanalbolag, Stockholm. Omdöpt till MÄLARÖ

1990 01 01. Såld till Sjö & Land i Stockholm AB, Stockholm. Omdöpt till SJÖKRONAN.

1992. Rederiet ändrar namn till Sjökrogen Charter i Stockholm AB.

1993. Såld till Carolina af Upsala Rederi AB, Uppsala.

1997 01. Utchartrad till Berga Örlogskolor på tre år.

2004 05 19. Såld till Restaurang Restaurangen, Arvika. Den nya ägare ansöker hos Sjöfartsverket att få flytta fartyget från Uppsala till Arvika. Ansökan avslås eftersom fartyget är belagt med nyttjandeförbud och oförsäkrat. En ny sjövärdighetsbesiktning behövs innan fartyget får flyttas. Ägaren struntar dock i detta och hyr in en lots från Stockholm som ska hjälpa honom att flytta fartyget till Arvika.

2004 05 23. Kör rakt in i kanten vid slussen vid Sjöbacka bro i Göta kanal under förflytning från Uppsala till Arvika.

2005 10. Överförd till Rolfs Skafferi Ab, Arvika. 

2005 11. Såld till Johan Sköld & Roger Hesselius, Stockholm.

2008 10 02. Såld till Per Sellin, Sollentuna.

M/S KOLMÅRDEN.

M/S SJÖKRONAN.

Tillbaka till Kolmården Rederi Ab.

© 2016 faktaomfartyg.