M/S TRANSBALTICA.

Byggd 1972 av Nystads Varv Ab, Nystad, Finland.

Varvsnummer. 263.

Dimensioner. 118,01 x 16,03 x 5,95.

Brt/ Nrt/ Dwt. 2,325/ 864/ 4,200.

Maskineri. Två 9-cyl, Sulzer-Wärtsilä dieslar.

Effekt. 6714 kW.

Knop. 17,0.

Passagerare. 12.

Hyttplatser. 12.

Lastmeter. 865.

IMO. 7128772.

Systerfartyg. ARONA. GRANÖ. GUNILLA. SILVIA. DERNA. GHAT.

1971 12 29. Sjösatt.

Levererades 9 juni 1972 till Poseidon Schiffahrts OHG (F Ivers & co GmbH), Lübeck, Tyskland.

1972 06. Insatt i trafik mellan Lübeck - Helsingfors/ Kotka.

1976 11. Utchartrad till Condos Lines. 

1976 11 08 - 1976 11 28. Avgick Lübeck via Felixstowe - Suez till Jeddah.

1976 11. Insatt mellan Medelhavet - Röda Havet.

1977 05 10 - 1977 05 24. Avgick Jeddah via Pireus mot Lübeck. 

1977. Rederiet ändrar namn till Cosima-Poseidon Schiffahrts, Lübeck, Tyskland.

1977 07 - 1978 06. Utchartrad till OY Bore Lines AB, Åbo, Finland. Insatt mellan Helsingfors - Kotka - Drammen - Göteborg - Helsingborg.

1978 06. Insatt mellan Finland - Terneuzen - Rouen.

1978 07 - 1978 08 05. Utchartrad till SEALINK UK Ltd. Insatt mellan Holyhead - Dun Laoghaire.

1979. Insatt mellan Lübeck - Åbo - Raumo.

1980 06 09. Såld till Rederi Ab Hildegård, Mariehamn, Finland (Lundquist Rederierna). Omdöpt till KARELIA. Insatt för United Carriers och Transfennica.

1986 03 23. På en resa mellan Helsingborg - Helsingfors fick fartyget svår slagsida i hårt väder i norra Östersjön. Besättningen övergav fartyget och tragiskt nog omkom 6 av besättningsmedlemmar.

1986 03 24. Fartyget strandade på Gotska Sandön med slagsida.

1986 04 24. Drogs loss från Gotska Sandön.

1986 04. Bogserad till Nådendal där fartyget förklarades totalförlust.

1986 05 27. Påbörjades upphuggningen i Nådendal.

M/S TRANSBALTICA.

M/S KARELIA.

Tillbaka till Bore Line.

Tillbaka till British Rail.

Tillbaka till Sealink.

Tillbaka till Transfennica.

© 2016 faktaomfartyg.