S/S TOR I.

Byggd 1910 av Eriksbergs Mekaniska Verkstad, Göteborg.

Varvsnummer. 150.

Dimensioner. 33,73 x 6,82 x 2,50 m.

Brt. 295.

Maskineri. En Eriksberg ångmaskin.

Effekt. 257 kW.

Knop. ?.

Passagerare. ?.

RN. 5132.

Systerfartyg. SANDHAMNS EXPRESS. BLIDÖSUND.

Beställd av Grosshandlare Bror Oscar Seippel, Stockholm. Kontraktet överläts till Rederi AB Stockholm - Wermdö mot en ökning av aktiekapitalet för Grosshandlare Bror Oscar Seippel.

1910 03 24. Sjösatt.

Levererades 2 juni 1910 till Rederi AB Stockholm - Wermdö, Stockholm. 

1910 06 05. Ankom Stockholm.

1910 06 11. Insatt mellan Stockholm - Kummelnäs - Tynningö - Norrnäs - Kulan - Vik.

1929 07 22. Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm. Omdöpt till KANHOLMEN.

1929 07 22. Insatt mellan Stockholm - Möja.

1951 02. Upplagd vid Hammarbyverken, sedan ångpannan dömt ut.

1952 09. Såld till British Iron & Steel Co, Newcastle, England för upphuggning.

1952 10. Bogseras av BÜLK tillsammans med NORDAN och ÖSTANÅ II till England. På grund av hård väder i Nordsjön så lämnas KANHOLMEN i Brunsbüttel. Hämtas senare för bogsering till Newcastle

S/S TOR I.

S/S KANHOLMEN.

Tillbaka till Waxholmsbolaget.

© 2021 faktaomfartyg.