M/S SVEA DROTT.

Byggd 1966 av Ab Öresundvarvet, Landskrona.

Varvsnummer 202.

Dimensioner. 99,50 x 18,29 x 5,67 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 4018/ 1654/ 1064.

Maskineri. Två KHD SBV 6 m 358, två KHD SBV 12 m 350 dieslar.

Effekt. 8825 kW.

Knop. 19,5.

Passagerare. 928.

Hyttplatser. 250.

Bilar. 160.

Långtradare 20.

RN. 10695.

IMO. 6606026.

1966 01 20. Sjösatt.

Levererades 8 juni 1966 till Rederi Ab Svea, Stockholm. (Hemmahamn, Helsingborg).

1966 06. Insatt i Trave Lines trafik mellan Helsingborg - Travemünde. Senare ändras linjen till Helsingborg - Köpenhamn - Travemünde.

1974 03 06. Tas fartyget ur trafik och läggs upp.

1974 03. Upplagd i Landskrona.

1974 05. Utchartrad på bareboat-charter till Rederi Ab Gotland, Visby.

1974 05 09. Avgick Landskrona mot Visby.

1974 06 - 1974 09.  Insatt mellan Visby - Oskarshamn.

1974 08. Får ett av British Railways fartyg maskinhaveri och Rederi Ab Gotland erbjuder sig att chartra ut fartyget till British Railways, Weymouth, England vilket accepteras.

1974 08 15. Sista dagen i trafik, Ankom Oskarshamn där all proviant fördes över till THJELVAR som snabb rustades för att ta över SVEA DROTT trafik.

1974 08 20 - 1974 09 26. Insatt mellan Weymouth - Kanalöarna. (Under chartern så fanns Gotlandsbolagets G i skorstenen).

1974 10. Upplagd i Helsingborg.

1974 11. Såld till Lloyd's Leasing Ltd, London, England för 23,25 miljoner SEK. Bareboat-chartrad till British Railways.

1975 01 13. Omdöpt till EARL GODWIN. Lämnade Helsingborg mot Holyhead för ombyggnad

1975 02 01. Insatt i British Railways trafik mellan Weymouth - Jersey - Guernsey.

1977 11 08 - 1978 01 16. Insatt mellan Portsmouth - Jersey - Guernsey.

1978 01. Insatt mellan Weymouth - Jersey - Guernsey.

1979 01 01. Registrerad för Sealink UK Ltd.

1979 01 - 1979 02. Insatt mellan Portsmouth - Jersey - Guernsey.

1980 05 - 1980 06. Insatt mellan Portsmouth - Jersey - Guernsey.

1981 03 25 - 1981 04 09. Insatt mellan Heysham - Belfast.

1982 07 - 1982 08. Insatt mellan Weymouth - Cherbourg.

1982 11 - 1982 12 06. Insatt mellan Weymouth - Jersey - Guernsey.

1984. Chartern på fartyget övertogs av Sea Containers, Hamilton, Bermuda.

1984 10 15. Gick fartyget på grund i närheten av St Helier.

1984 10 23. Reparerad i Holyhead.

1985 06 26. Bombhotas fartyget i Weymouth, 800 passagerare evakuerades, men efter undersökning så fann man inget sprängmedel ombord.

1986 01 - 1986 02. Ombyggd vid Govan Shipbuilders Ltd, Glasgow.

1986. Insatt mellan Weymouth - Cherbourg.

1986 09. Ställdes trafiken in.

1987 03 30 - 1988 03. Upplagd i Fal.

1988 03 17. Insatt mellan Weymouth - Cherbourg.

1988 07 14. Insatt mellan Portsmouth - Cherbourg.

1988 09 05. Upplagd i Southampton.

1988 10 15. Upplagd i Falmouth.

1989 01 03 - 1989 03. Utchartrad till Mainland Market Deliveries för trafik mellan Portsmouth - Kanalöarna.

1989 04 - 1989 10. Insatt mellan Weymouth - Cherbourg.

1989 11 - 1989 12 23. Insatt som fraktfärja mellan Portsmouth - Cherbourg.

1990 01. Utchartrad till Mainland Market Deliveries för trafik mellan Portsmouth - Kanalöarna, men en maskinskada stoppar chartern och fartyget läggs upp i Weymouth.

1990 03. Såld till Nav. Arcipelago Maddalenino Spa, Neapel, Italien. (Moby Line).

1990 03 17. Omdöpt till MOBY BABY, avgick från Falmouth mot Livorno.

1990 04 06. Ankom Livorno för ombyggnad.

1990 06 29. Insatt mellan Piombino - Portoferraio (Elba).

2001. Registrerad för Moby Lines S.r.l., Neapel, Italien.

2015 08 18. Körde in i kajen i Portoferraio.

2017 05. Såld till Portucalence Shipping Co Ltd, Portoferraio, Italien.

2017 07 09. Bogserad från Genua till Pireus.

2017 07 13. Ankom Drapetsona där fartyget ska renoveras. 

2017 08. Omdöpt till ANEMOS.

2018 09. Såld till Turkiska upphuggare.

2018 10 02. Bogserad från Drapetsona mot Aliaga av CHRISTOS XXXIV.

Sjösättningsbilder.

 

M/S SVEA DROTT.

M/S EARL GODWIN.

M/S MOBY BABY.

M/S ANEMOS.

Tillbaka till Trave Line.

Tillbaka till Gotlandsbolaget. 

Tillbaka till British Rail.

Tillbaka till Sealink.

Tillbaka till Moby Lines.

© 2021 faktaomfartyg.