M/S SUPERFAST IX.

Byggd 2002 av Howaltswerke Deutsche Werft AG, Kiel, Tyskland.

Varvsnummer. 359.

Dimensioner. 203,30 x 25,00 x 6,50 m.

GT/ DWT. 30285/ 5525.

Efter ombyggnad. GT/ NT/ DWT. 30265/ 10769/ 5915.

Maskineri. Fyra Wärtsilä-Sulzer NSD ZA V40S dieslar.

Effekt. 46000 kW.

Knop. 28,9.

Passagerare. 626.

Efter ombyggnad. 717.

Hyttplatser. 626.

Efter ombyggnad. 728.

Bilar. 661.

Lastmeter. 1920.

IMO. 9211509.

Systerfartyg. SUPERFAST VII. SUPERFAST VIII. SUPERFAST X.

2000 11 18. Sjösatt.

Levererades 8 januari 2002 till Superfast Ferries S.A. Pireus, Grekland.

2002 01 10. Insatt mellan Rostock - Södertälje.

2002 01 11. Döpt av simmardrottningen Therese Alshammar i Södertälje.

2002 04 20. Lades trafiken ner mellan Rostock - Södertälje på grund av dålig lönsamhet.

2002 04 21. Upplagd vid HDW, Kiel.

2002 05 17. Insatt mellan Rosyth - Zeebrugge.

2004 02. Ankom Fosen Mekaniske Verksteder, Fosen, Norge för ombyggnad.

2004 03 14. Insatt mellan Hangö - Rostock under ordinarie färjor varvsöversyn.

2004 04. Insatt mellan Rosyth - Zeebrugge.

2005 11 10. Insatt mellan Hangö - Rostock.

2006 03 21. Såld till Baltic SF IX Ltd (AS Tallink Group) Cypern, satt under Estnisk flagg hemmahamn Paldiski.

2006 04 12. Övertagen i Tallinn av den nya ägaren.

2006 04 17. Insatt mellan Rostock - Paldiski - Hangö.

2006 06. Insatt mellan Hangö - Rostock.

2006 12 - 2006 12 21. Insatt mellan Hangö - Rostock/ Hangö - Paldiski.

2007 01 01. Insatt mellan Helsingfors - Rostock.

2007 01 11. Insatt mellan Helsingfors - Tallinn/ Helsingfors - Rostock.

2008 04 25. Utchartrad till Marine Atlantic på minst 5 år.

2008 08 31. Sista dagen i trafik.

2008 09. Ankom Nådendal för ombyggnad.

2008 11. Omdöpt till ATLANTIC VISION. Överförd till Cypriotisk flagg, hemmahamn Limassol.

2008 11 14. Överlämnat till Marine Atlantic.

2008 12 07. Ankom St John, New Foundland.

2008 12 11. "döpt" i St John.

2008 12 27. När fartyget låg i North Sydney, så bröt en brand ut ombord, som kunde släckas ganska snabbt.

2009 04. Insatt mellan North Sydney - Port aux Basques.

2009 07 29. Bröt en brand ut ombord på resa från North Sydney mot Port Aux Basques. Besättningen släckte elden och fartyget gick tillbaka till North Sydney.

2009 12 30. Kunde fartyget inte lägga till i Port Aux Basques på grund av hård väder, utan låg utanför och väntade in bättre väder.

2009 12 31. Kunde man lägga till i Port Aux Basques till slut.

2011 06. Överförd till Kanadensisk flagg, hemmahamn St John.

2012 06 25. Så gick en del sönder i styrbords växellåda och man tvingades ställa in några turer, så att en nya reservdel kunde flygas in för montering.

2012 07. Åter i trafik.

2023 09 23. Sista avgång från Argentia till North Sydney.

2023 12 01 - 2023 12 03. Insatt mellan North Sydney - Port aux Basques.

2024 03 15. Ankom North Sydney på sin sista resa mellan North Sydney - Port aux Basques, därefter avslutad trafik för Marine Atlantic.

2024 03 26. Överförd till Cypriotisk flagg, hemmahamn Limassol. Management Stena Rederi A/S, Danmark.

2024 04 07. Avgick North Sydney mot Skagen.

2024 04 15. Ankom Skagen.

2024 04 16. Ankom Lindø ankarplats.

2024 04 17. Ankom Fayard, Odense.

2024 05 14. Avslutad charter för Marine Atlantic och övertagen av Tallink. Avgick Fayard mot Tallinn.

2024 05 16. Ankom Paljasaare, Tallinn. Omdöpt till SUPERFAST IX. Överförd till Estnisk flagg, hemmahamn Tallinn.

M/S SUPERFAST IX.

M/S SUPERFAST IX.

M/S ATLANTIC VISION.

M/S ATLANTIC VISION.

M/S SUPERFAST IX.

Ombord 1. Ombord 2. 

Tillbaka till Superfast.

Tillbaka till Tallink.

Tillbaka till Marine Atlantic.

© 2024 faktaomfartyg.