M/S SUNDBUSS HENRIK II.
Byggd 1964 av Lindstöls Skips og Baatbyggeri A/S, Risör, Norge.
Varvsnummer. 260.
Dimensioner. 31,15 x 7,52 x 2,01 m.
Efter ombyggnad. 37,50 x 7,52 x 2,10 m.
Brt/ Nrt. 138/ 55.
Efter ombyggnad. 298/ 110.
Maskineri. Två Volvo-Penta MD96 dieslar.
Effekt. 400 hk.
Knop. 12,0.
Efter maskinbyte. Två 6-cyl Volvo-Penta dieslar.
Effekt. 588 kW.
Passagerare. 225.
Efter ombyggnad 280.
IMO. 6505349.
Systerfartyg. SUNDBUSS PERNILLE II.
Levererades 8 december 1964 till A/S Rendal, Oslo, Norge. 1964 12 09. Insatt för Sundbussarna mellan Helsingborg - Helsingör. 1975 03 07. Såld till Dollar Seabus Ltd, Limassol, Cypern. Omdöpt till EMS CLIPPER. (Management Moltzau & Christensen). 1979 04 19. Såld till Rolf Böttcher, Neustadt/Holstein. 1979 05 23. Omdöpt till BALTIC CLIPPER. (Hemmahamn Lübeck). 1979 06. Ombyggd för sin nya trafik vid Lindenau Werft, Kiel, Tyskland. 1984 04 27. Såld till Mensch & Rothe Hochseeangelfahrten GmbH, Heiligenhafen, Tyskland. Omdöpt till SUND CLIPPER. 1986 06. Förlängd med 6,35 meter vid Schlichting-Werft, Lübeck-Travemünde, Tyskland. 1989. Registrerad för M & R Schiffahrts GmbH, Heiligenhafen. 1990. Går rederiet i konkurs. 1990. Såld för 800,000 DM till Förde-Reederei GmbH, Flensburg. Omdöpt till OSTSEE. 1990. Insatt för Weiße Flotte GmbH, Stralsund. 1993. Registrerad för MS "Ostsee" Schiffahrts GmbH & Co. KG, Vitte. 1998 05. Såld till Rederij Rijf, Terschelling, Holland. 1998 05 29. Övertagen av det nya rederiet, Omdöpt till STORTEMELK. 1998. Insatt på kryssningar på Vadehavet under sommaren. 2007 07 12. Såld till M.P.S. Stortemelk B.V. Terschelling, Holland. 2008 - 2010 01. Använd som reserfärja mellan Terschelling - Harlingen. 2009 08. Såld till Rederij Eigen Veerdienst Terschelling, Terschelling, Holland. 2010 01. Insatt mellan Terschelling - Harlingen. |
M/S SUNDBUSS HENRIK II.
M/S BALTIC CLIPPER.
M/S SUND CLIPPER.
M/S OSTSEE.
M/S STORTEMELK.
© 2022 faktaomfartyg