M/S STENA RUNNER.

Byggd 1977 av Hyundai Shipbuilders & Heavy Industries, Ulsan, Sydkorea.

Varvsnummer 643.

Dimensioner. 151,94 x 21,67 x 7,27 m.

Efter ombyggnad. 184,61 x 25,28 x 6,37.

Brt/ Nrt/ Dwt. 5724/ 2692/ 8672.

Efter ombyggnad 1979. Brt/ Nrt/ Dwt. 6455/ 3248/ 8704.

Efter ombyggnad 1981. Brt/ Nrt/ Dwt. 8596/ 4264/ 8672.

Maskineri. Två Pielstick 12PC2-5V-400 V-dieslar.

Effekt. 11475 kW.

Knop 17,0.

Passagerare. 12.

Efter ombyggnad. 144.

Hyttplatser. 12.

Efter ombyggnad. 144.

Lastmeter. 1450.

Efter ombyggnad. 2382.

IMO. 7528570.

Systerfartyg. MERZARIO AUSONIA. ELK. STENA PROSPER. STENA PROJECT. ALPHA ENTERPRISE. TOR FELICIA. NORSKY. IMPARCA EXPRESS I.  MERZARIO HISPANIA. STENA TRADER.

1977 07 15. Sjösatt för Stena Container Line Ltd, London, England.

Levererades 4 november 1977 till Stena Line Ltd, London, England.

1977 11. Insatt på olika charter uppdrag.

1978. Utchartrad till Arghiris Line, Grekland. Omdöpt till ALPHA PROGRESS.

1979 06 01 - 1979 07 01. Utchartrad till Tor Line.

1979 03 25 - 1979 05 31. Ombyggd med extra passagerarutrymme, ett extra väderdäck, samt sidosponsorer vid Hapag Lloyd Werft G.m.b.H, Bremerhaven, Tyskland.

1979. Överförd till Samos Pearl Shipping Co, Pireus, Grekland (Hellas Ferries Co Ltd Managers). Omdöpt till HELLAS

1979. Insatt för Hellas Ferries mellan Volos - Tartous.

1982 01 14 - 1982 02 17. Förlängd vid Hapag Lloyd Werft G.m.b.H, Bremerhaven, Tyskland. Samtidigt utrustat med 64 nya bäddar.

1982 02. Insatt mellan Volos - Tartous.

1982 05. Utchartrad till Townsend Thoresen European Ferries, Dover, England. Insatt mellan Europoort - Felixstowe.

1984. Överförd till Capulet Navigation Ltd, Limassol, Cypern. (Stena Line Managers).

1986 01 14. Upplagd i Le Havre.

1986. Överförd till Lombard Charterhire Ltd, London, England. (Atlantic Steam Navigation Co Ltd, Townsend Thoresen managers). Omdöpt till DORIC FERRY.

1986. Utchartrad till Townsend Thoresen European Ferries, London, England. 

1987 10 22. Chartern övertagen av P&O European Ferries, Felixstowe, England.

1992 01. Omdöpt till EUROPEAN TIDEWAY.

1994 04. Såld till P&O European Ferries, Felixstowe, England.

2001 08 28. Upplagd i Hull.

2002 01. Insatt mellan Rotterdam - Felixstowe.

2002 07. Såld till Stena Line Ab, Göteborg. (kvar i det Brittiska skeppsregistret).

2002 08 01. Omdöpt till IDEWAY.

2002 09 15. Insatt mellan Harwich - Europoort.

2002 11 23. Avgick mot Remontowa Shipyard, Gdansk, Polen för varvsbesök.

2002 12. Omdöpt till STENA TRANSFER.

2002 12 26. Ankom Europort.

2002 12 29. Insatt mellan Harwich - Europoort.

2007 01 20. Insatt mellan Hoek Van Holland - Killingholme.

2007 05. Insatt mellan Harwich - Europoort.

2010 09 05. Sista dagen i trafik mellan Harwich - Europoort. Därefter upplagd.

2010 10 21. Såld till Finest Sia, Riga, Lettland (c/o Brax Shipholding Rederi Ab, Göteborg).

2010 10 25. Omdöpt till TRANSFER

2010 10 28. Avgick Rotterdam mot Remontowa, Polen.

2010 11. Planerad utchartring till Navirail blir inte av då fartyget inte har den isklass som behövs för trafik i Finska Viken.

2010 12 14. Ankom Göteborg och blir upplagd.

2012 01 21. Avgick Göteborg mot Indien.

2012 03 01. Ankom Alang, Indien för upphuggning.

M/S ALPHA PROGRESS.

M/S HELLAS.

M/S DORIC FERRY.

M/S EUROPEAN TIDEWAY.

M/S IDEWAY.

M/S STENA TRANSFER.

Ombord.

M/S TRANSFER.

Tillbaka till Stena RoRo.

Tillbaka till Tor RoRo.

Tillbaka till Hellas Syria Express Line.

Tillbaka till Townsend Thoresen.

Tillbaka till P&O.

© 2021 faktaomfartyg.