M/S STENA NORDICA.

Byggd 1975 av Rickmers Werft, GmbH, Bremerhaven, Tyskland.

Varvsnummer. 382.

Dimensioner. 120,88 x 19,51 x 5,30 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 5443/ 2765/ 2793.

Maskineri. Två MaK 12M551AK dieslar.

Effekt. 10385 kW.

Knop. 18,5.

Passagerare. 1200.

Hyttplatser. 116.

Bilar. 450.

KM RN. 11589.

IMO. 7360629.

Systerfartyg. STENA NORMANDICA. STENA NAUTICA. STENA ATLANTICA.

1975 05 16. Sjösatt.

Levererades 28 november 1975 till Stena Ab, Göteborg.

1975 12 02 - 1976 02. Insatt som lastfärja mellan Göteborg - Kiel.

1976 02. Utchartrad som lastfärja för trafik mellan Medelhavet - Persiska Viken.

1976 04 27. Avgick Ras Tanura mot St John, Kanada efter lossat bland annat proviant till Onstadsrederiet tanker MARGARET ONSTAD..

1976 06 01 - 1976 11. Utchartrad till Marine Atlantic, North Sydney, Kanada. Insatt mellan North Sydney - Port Aux Basques.

1976. Efter avslutad charter till Marine Atlantic utchartrad. Insatt i trafik mellan olika hamnar mellan Medelhavet - Persiska Viken.

1977 03 20. Avgick Lagos mot Göteborg.

1977 04 06. Ankom Göteborg.

1977 04. Insatt mellan Göteborg - Frederikshavn.

1976 05 - 1976 09. Utchartrad till Marine Atlantic, North Sydney, Kanada. Insatt mellan North Sydney - Port Aux Basques.

1977 09 - 1978 04. Utchartrad till European Ferries (Townsend Thoresen). Insatt mellan Felixstowe - Zeebrugge

1978 04 - 1978 09. Utchartrad till Marine Atlantic, North Sydney, Kanada. Insatt mellan North Sydney - Port Aux Basques.

1978. Ankom Göteborg.

1978 09. Utchartrad till Hellas Ferries, Pireus, Grekland. (Soutos). Omdöpt till HELLAS. Insatt mellan Volos - Lattakia (Syrien).

1979 04. Omdöpt till STENA NORDICA.

1979 05 10. Avgick Lissabon mot North Sydney, Nova Scotia.

1979 05 - 1979 09. Utchartrad till Marine Atlantic, North Sydney, Kanada. Insatt mellan North Sydney - Port Aux Basques.

1979 09 04. Avgick Philadelphia mot Amsterdam via Fishguard.

1979 09 14. Provanlöp i Fishguard.

1979 09 - 1980 01. Insatt som fraktfärja mellan Göteborg - Kiel.

1980 02 - 1980 04. Utchartrad till Sealink U.K.. Insatt mellan Fishguard - Rosslare.

1980 04. Utchartrad till Hellas Ferries, Pireus, Grekland. (Soutos). Omdöpt till HELLAS. Insatt mellan Volos - Lattakia (Syrien).

1980 09. Omdöpt till STENA NORDICA.

1980 10 16. Utchartrad till B&I Line, Dublin, Irland. Insatt mellan Pembroke - Rosslare.

1980 11 18. Fick fartyget maskinhaveri och ankom Cork för reparation, Dock var det problem för varvet att reparera fartyget. Flyttad till Odyssey Works, Birkenhead där reparation vart gjord.

1981 02 02. Åter i trafik mellan Rosslare - Pembroke Dock.

1981 04 24. Gick fartyget på grund utanför Milford Haven, Kom loss för egen maskin.

1981 05 06 - 1981 10. Utchartrad till Marine Atlantic, North Sydney, Kanada. Insatt mellan North Sydney - Port Aux Basques.

1981 10. Utchartrad till Hellas Ferries, Pireus, Grekland. (Soutos). Omdöpt till HELLAS. Insatt mellan Volos - Lattakia (Syrien).

1982 02. Omdöpt till STENA NAUTICA.

1982 02. Varvsuppehåll i Vlissingen.

1982 02. Utchartrad till Regie voor Maritieme Transport, Oostende, Belgien.

1982 02. Registrerad för Nautica Ltd, Oostende, Belgien. Dock så vart det bråk om charteravtalet eftersom Stena hade gett ett löfte till Marine Atlantic om förköp på fartyget, Vilket dock slutade med att ett annat Stena fartyg vart sålt till Marine Atlantic.

1982 04 07. Ankom Oostende.

1982 04 08. Insatt som fraktfärja mellan Oostende - Dover. Senare togs även passagerare.

1983 02 28. Såld till Regie voor Maritieme Transport, Oostende.

1983 03 07. Omdöpt till REINE ASTRID.

1984 02 14. Ombyggd i passagerar utrymmet, samt stabiliseringstankar monteras på sidan. Arbetet utfördes vid Mercantile Eng, Antwerpen, Belgien.

1984 03. Åter i trafik.

1985 05 26. Gick fartyget på grund i Oostende. Fick hjälp att komma loss och därefter fortsatte mot Dover.

1985 12 21. Eftersom RTM beslöt att samarbeta med Townsend Thoresen från den 1/1-1986 så målades skrovet om till rött

1986 05 26. Gick fartyget på en sandbank utanför Oostende, Fick hjälp att komma loss, Fortsatte sedan sin resa till Dover.

1987 02 21. Under en stormig överfart fick fartyget svåra skador på bogporten. Reparerades i Antwerpen.

1987 12 31. Avslutas samarbetet med Townsend Thoresen.

1994 01 01. Insatt mellan Oostende - Ramsgate.

1996 10 31. Fick fartyget skador på bogen i stormigt väder, Läggs upp i Oostende.

1997 02. Såld till Onorato Overseas Transport Maritima Ltda, Funchal, Madeira. Omdöpt till MOBY KISS.

1997 02 03. Avgick Oostende mot Livorno.

1997 05. Utchartrad till Compagnie Marocaine de Navigation, Casablanca, Marocko (Comanav). Omdöpt till AL MANSOUR.

1997 05.  Insatt mellan Algeciras - Tanger.

1998 05. Såld till Compagnie Marocaine de Navigation, Casablanca. Marocko.

2001 08 06. Kolliderade med bulkfartyget INDALO i Gibraltar sundet, Ingen av dom 140 passagerarna på AL MANSOUR vart skadade. Fartyget bogserades till Algeciras där passagerna och bilarna togs i land, gick därefter till varv för reparation. Olyckan berodde på tjock dimma.

2001 08 22. Åter i trafik.

2007 04 17. Kolliderade mot CIUDAD DE MALAGA i hård väder i Algeciras.

2012 05. Tagen ur trafik och upplagd i Algeciras.

2015 06. Såld på auktion till okända köpare.

2015 07 27. Bogserad från Algeciras till Aliaga, Turkiet för upphuggning.

2015 08 11. Ankom Aliga, Turkiet.

M/S STENA NORDICA.

M/S HELLAS.

 

M/S STENA NORDICA.

M/S STENA NAUTICA.

M/S REINE ASTRID.

M/S REINE ASTRID.

M/S AL MANSOUR.

Kollisionsbilder.

Tillbaka till Stena Line.

Tillbaka till Marine Atlantica.

Tillbaka till Townsend Thoresen.

Tillbaka till British Rail.

Tillbaka till B&I Line.

Tillbaka till Hellas Syria Express Line.

Tillbaka till Sealink.

Tillbaka till R.M.T.

Tillbaka till Townsend Thorsen.

Tillbaka till Moby Lines.

Tillbaka till COMANAV.

© 2023 faktaomfartyg.