M/S STENA HOLLANDICA.

Byggd 2001 av Astilleros Españoles, Puerta Real, Spanien.

Varvsnummer. 81.

Dimensioner. 188,30 x 28,70 x 6,00 m.

Efter förlängning. 240,10 x 28,70 x 6,00 m.

GT/ NT/ DWT. 29841/ 33678/ 10630.

Efter ombyggnad. GT/ NT/ DWT. 44237/ 17209/ 10670.

Maskineri. Fyra Sulzer 8ZAL40S dieslar.

Effekt. 23000 kW.

Knop. 22,0.

Passagerare. 440.

Efter ombyggnad. 900.

Efter ombyggnad. 1200.

Hyttplatser. 440.

Efter ombyggnad. 1067.

Efter ombyggnad. 1200.

Efter ombyggnad. Bilar. 300.

Lastmeter. 2500.

Efter ombyggnad. 4000.

KM RN. 15344.

IMO. 9145176.

Systerfartyg. FINNCLIPPER. FINNEAGLE. STENA BRITANNICA.

1999 06 04. Kölsträckt som STENA SEAPACER IV.

2000 05 06. Sjösatt.

Levererades 9 februari 2001 till Baobab Ltd, Dublin, Irland.

2001 02 09. Utchartrad på bareboat charter till Stena Rederi Ab, Göteborg, Signal SDJN. Registrerad i det Svenska skeppsregistret,

2001 02 09. Såld till Stena Ferries Ltd, London, England. (Avregistrerad ut det Svenska skeppsregistret).

2001 02 13. Avgick Cadiz mot Rotterdam.

2001 02 16. Ankom Rotterdam United Shipyards, Rotterdam för ombyggnad av ramperna på fartyget.

2001 02 16. Utchartrad på bareboat charter till Stena Line B.V, Hoek Van Holland, Holland.

2001 03 06. Första ankomst till Stena Terminalen i Hoek Van Holland

2001 03 09. Insatt mellan Hoek Van Holland - Harwich.

2002 03 09. Gick till Shipsyard Niehuis & v.d Berg, Rotterdam för varvsbesök.

2002 03 17. Åter i trafik.

2007 01 26. Sjösattes förlängningsdelen.

2007 03 10. Tagen ur trafik för ombyggnad.

2007 03 12. Ankom Lloyds Werft, Bremerhaven för förlängning.

2007 05 15. Åter i trafik.

2010 05 16. Sista dagen i trafik mellan Hoek Van Holland - Harwich.

2010 05 16. Avgick Hoek Van Holland mot Polen för ombyggnad.

2010 05 18. Fick man ankra upp utanför Gdansk, då det var dåligt väder. 

2010 05 19. Ankom Remontowa, Gdansk, Polen.

2010 07. Registrerad för Stena Line Scandinavia Ab, Göteborg. Omdöpt till STENA GERMANICA III.

2010 08 18. Avgick Gdansk.

2010 08 19. Ankom Göteborg och visades upp sig inne i Göteborg, sedan gick man till Arendalsvarvet för kompletteringsarbeten.

2010 08 27. Döpt. 

2010 08 28. Provtur till Kiel.

2010 08 31. Insatt mellan Göteborg - Kiel.

2010 09 08. Omdöpt till STENA GERMANICA.

2011 07 11. Körde på en farledsfyr vid Rivö i inloppet till Göteborg, samt man nödankrade upp fartyget, för att kontrollera att inga större skador skett. Därefter återupptog man färden in till Göteborg.

2011 07 26. Så krockade man med kajen i Kiel, när man skulle lägga ut från Kiel. vart 5 timmar försenad.

2012 01 30. Tagen ur trafik för byte av pumpar till styrmaskin.

2012 02 02. Avgick Göteborg mot Fayard, Odense för dockning.

2012 02 03. Ankom Fayard, Odense.

2013 08 11. Så körde ÄLV-SNABBEN 5 in i sidan på STENA GERMANICA efter ett maskinhaveri. Inga större skador skedde.

2015 01 25. Ankom Remontowa, Gdansk för ombyggnad till metanoldrift (en av fyra huvudmaskiner ombyggd). 

2015 03 22. Avgick Gdansk mot Göteborg.

2015 03 29. Insatt mellan Göteborg - Kiel.

2019 03 28. Såld till FPG Shipholding Cyprus 3 Co, Ltd, Nicosia, Cypern (Del av Stena Line Scandinavia Ab). Svensk flagg, hemmahamn Göteborg.

2019 04 28. Så exploderade ett gasolkök i en förarhytt när fordonet skulle köra i land i Göteborg. Chauffören fick allvarliga skador och fördes till sjukhus, men inga andra skador uppstod.

2020 01 04. Ankom Fayard, Odense för varvsöversyn.

2020 01 20. Åter i trafik.

M/S STENA HOLLANDICA.

Ombord 1. Ombord 2. Ombyggnad.   

M/S STENA HOLLANDICA.

M/S STENA GERMANICA III.

M/S STENA GERMANICA.

M/S STENA GERMANICA.

  nybyggnadsdel. Ombord 1. Ombord 2. Ombord 3.

Tillbaka till Stena Line.

© 2023 faktaomfartyg.